Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2PRLU20-27 Flerkulturell pedagogikk i barnehage, skole og lærerutdanning

    • Emnekode
      2PRLU20-27
    • Studiepoeng
      4
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • Aktuelle perspektiver og debatter innen flerkulturell pedagogikk som forskningsfelt
  • Aktuelle perspektiver på kulturelt, religiøst og språklig mangfold i barnehage, skole og lærerutdanning
  • Aktuelle perspektiver på forholdet mellom teori og praksis innen flerkulturell pedagogikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap
  • har avansert kunnskap om og kan vurdere sentrale perspektiver og debatter innenfor flerkulturell pedagogikk
  • har kunnskap om forskningsfront og profesjonsetiske spørsmål innenfor flerkulturell pedagogikk, og kan anvende disse innsiktene i egen forskning
Ferdigheter
  • kan diskutere eget ph.d.-prosjekt i lys av flerkulturell pedagogikk og analysere og kritisk diskutere aktuelle problemstillinger innenfor flerkulturell pedagogikk
  • kan diskutere de særskilte kjennetegnene ved flerkulturell pedagogikks i lys av deres relevans for samfunnet
Generell kompetanse
  • har skaffet seg et grunnlag for å kunne bidra til videreutviklingen av flerkulturell pedagogikk innenfor utdanningsvitenskap
Arbeids- og undervisningsformer

Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, faglige diskusjoner, kritiske refleksjoner og ulike typer arbeidsoppgaver i par- eller gruppe. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur, annet forarbeid og aktiv involvering på seminarene.

Obligatoriske aktiviteter
  • Deltakelse på tre av fire heldagsseminarer.
  • Muntlig presentasjon og analyse av en studie innen flerkulturell pedagogikk.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100
Eksamen
  • Et individuelt skriftlig essay som vurderes som bestått eller ikke bestått. I essayet skal kandidaten drøfte en selvvalgt problemstilling knyttet til egen ph.d.-avhandling. Essayets tema skal ta utgangspunkt i pensum og kan suppleres med selvvalgt litteratur. Essayets lengde skal være omkring 2500–3000 ord.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag
Emnenivå
Doktorgrads nivå (900-FU)