2PRLU20-27 Flerkulturell pedagogikk i barnehage, skole og lærerutdanning
- Emnekode2PRLU20-27
- Studiepoeng4
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Aktuelle perspektiver og debatter innen flerkulturell pedagogikk som forskningsfelt
- Aktuelle perspektiver på kulturelt, religiøst og språklig mangfold i barnehage, skole og lærerutdanning
- Aktuelle perspektiver på forholdet mellom teori og praksis innen flerkulturell pedagogikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- har avansert kunnskap om og kan vurdere sentrale perspektiver og debatter innenfor flerkulturell pedagogikk
- har kunnskap om forskningsfront og profesjonsetiske spørsmål innenfor flerkulturell pedagogikk, og kan anvende disse innsiktene i egen forskning
- kan diskutere eget ph.d.-prosjekt i lys av flerkulturell pedagogikk og analysere og kritisk diskutere aktuelle problemstillinger innenfor flerkulturell pedagogikk
- kan diskutere de særskilte kjennetegnene ved flerkulturell pedagogikks i lys av deres relevans for samfunnet
- har skaffet seg et grunnlag for å kunne bidra til videreutviklingen av flerkulturell pedagogikk innenfor utdanningsvitenskap
Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, faglige diskusjoner, kritiske refleksjoner og ulike typer arbeidsoppgaver i par- eller gruppe. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur, annet forarbeid og aktiv involvering på seminarene.
- Deltakelse på tre av fire heldagsseminarer.
- Muntlig presentasjon og analyse av en studie innen flerkulturell pedagogikk.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
- Et individuelt skriftlig essay som vurderes som bestått eller ikke bestått. I essayet skal kandidaten drøfte en selvvalgt problemstilling knyttet til egen ph.d.-avhandling. Essayets tema skal ta utgangspunkt i pensum og kan suppleres med selvvalgt litteratur. Essayets lengde skal være omkring 2500–3000 ord.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet