Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2PRAPH2 Praksis 2. periode

    • Undervisningssemestre
      2023 Vår, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      2PRAPH1-Praksis 1. periode må være fullført og bestått.

Emnets innhold

Praksisopplæringen i Praktisk-pedagogisk utdanning skal være veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en del av helheten i utdanningen og anses som en læringsarena på lik linje med fagstudiene på høgskolen. Det er progresjon i praksisopplæringen, og den knyttes til alle sider ved skolens virksomhet.

Det skal fortsatt legges vekt på oppgavene fra første praksisperiode. I tillegg vil det bli gitt konkrete fagspesifikke oppgaver.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplananalyse og utarbeiding av lokale læreplaner/årsplaner og periodeplaner
  • har kunnskap om vurdering for og av læring i fagene
  • har kunnskap om samarbeid med foresatte og faglige instanser for å identifisere behov hos elevene og iverksette nødvendige tiltak
  • har kunnskap om utarbeidelse av individuell opplæringsplan (IOP)
  • har kunnskap om skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing, barn og unge i krise
  • har kunnskap om elevenes identitetsutvikling og kulturelle bakgrunn som utgangspunkt for læring
  • har kunnskap om å planlegge og gjennomføre foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
  • har kunnskap om skolens rutiner og arbeid med barn og unge i vanskelige livssituasjoner
Ferdigheter

Studenten

  • har ferdigheter i å planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
  • kan bruke varierte, elevaktive, meningsfylte og sentrale metoder og læringsformer i fagene, inkludert digitale verktøy
  • kan tilpasse opplæringen til elevers ulike evne og anlegg, interesser og bakgrunn
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsfremmende tilbakemeldinger (vurdering for og av læring) for å sikre progresjon i elevenes læring og utvikling
  • kan benytte ulike vurderingsformer i fagene (bl.a skriftlige prøver, mapper, ferdighetsprøver og muntlig aktivitet)
  • kan samarbeide med elever i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • kan bruke nærmiljøet og ulike institusjoner som læringsarena
  • kan planlegge og gjennomføre foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
  • kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på
Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
  • har innsikt i egen utvikling som lærer og kan drøfte egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kan samhandle med kollegaer, skoleledelse, foresatte og andre aktører i og utenfor skolen
Arbeids- og undervisningsformer

Andre praksisperiode består av 30 dager (6 uker) praksis. Praksisopplæringen gjennomføres fortrinnsvis som par- eller gruppepraksis. Første praksisperiode skal fortrinnsvis være i videregående opplæreing.

 

Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom Høgskolen i Innlandet, skoleleder og rektor ved praksisskolen. Høgskolen i Innlandet har partneravtaler med grunnskoler og videregående skoler i Oppland, Hedmark og nordlige Akershus. I tillegg inngår høgskolen korttidsavtaler om praksisopplæring med skoler i andre områder dersom det er hensiktsmessig.

Hvert praksisparti har en faglærer på høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene i praksisperiodene. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen i retningslinjer for praksisstudiet i PPU.

Vurdering

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk