Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MUFØ Forvaltningsøkonomi

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Vår, 2024 Vår, 2026 Vår, 2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Utdanningsøkonomiske problemstillinger og økonomisk styring i offentlig forvaltning og i utdanningssektoren spesielt
  • Sammenhengen mellom barnas/elevenes rettigheter og anvendelse av institusjonens økonomiske rammer
  • Fokus på de økonomiske rammene og forutsetninger for effektivitet og resultatoppnåelse i utdanningssektoren
  • Forskningsmessig kunnskap om sammenhengene mellom økonomiske rammer og barn og unge sitt læringsutbytte i barnehager og skoler
  • Sentrale verktøy knyttet til økonomistyring for å sikre at ulike barne-/elevgruppers behov og forutsetninger for læring blir ivaretatt

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om og forståelse for forvaltningsøkonomi  med særlig vekt på økonomisk styring i utdanningssektoren, herunder hvordan økonomisk styring kan anvendes for å realisere sektorens nasjonale og lokale målsettinger
  • har kunnskap om virkemidler og sammenhenger i offentlig forvaltning om økonomisk styring i utdanningssektoren fra statlig til lokalt nivå
  • har kunnskap om økonomiske styringsprinsipper i utdanningssektoren, spesielt med hensyn til forholdet mellom ulike grupper av barn og unge sine behov og rettigheter i barnehager og skoler
  • har kunnskap om sosio-økonomiske og demografiske faktorer som har sammenheng barns og unges læring og utvikling
Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå og delta i økonomiske styringsprosesser som budsjettering, økonomisk planlegging og målstyring på institusjonsnivå og lokalt eiernivå i utdanningssektoren
  • kan styre institusjonens økonomi ut fra ulike barn-/elevgruppers behov for tilrettelegging av pedagogiske aktiviteter og undervisning og ut fra prinsippet om et likeverdig tilbud til alle barn og unge
  • kan utarbeide opplegg for økonomiske styringsprosesser i egen institusjon opp mot rammene fra eiernivåets budsjettforutsetninger
  • kan hente inn, analysere og sammenstille relevante registerdata fra offentlige databaser
Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i økonomisk planlegging, styring og ledelse i i utdanningssektoren med henblikk på å gi et likeverdig og tilpasset tilbud til alle barn/elever.
  • har innsikt i teori og teoretisk og analytisk begrepsapparat slik at hun eller han kan kommunisere om sammenhengen mellom pedagogiske og økonomiske problemstillinger med eksperter, ansatte, foreldre og allmennheten
  • kan delta i utrednings- og vurderingsoppdrag knyttet til økonomisk virksomhet på alle nivå i utdanningssektoren
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Simulering av budsjett- og økonomistyringsprosesser
  • Oppgaver i grupper – faste kollokviegrupper anbefales
  • Diskusjoner
  • Bruk av nettbasert læringsplattform
Arbeidskrav
  • En skriftlig innleveringsoppgave i grupper på inntil tre studenter.
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 2500 - 3000 ord.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
8 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk