2MNK172-2 Norsk 1, emne 2: Den første lese- og skriveopplæringa

    • Emnekode
      2MNK173-1
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Haust
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskapar: 2MNK172-1 Norsk 1, emne 1

Emnets innhold
  • Språket som system: fonologi og morfologi
  • Språket i bruk
  • Barns språkutvikling
  • Den første lese- og skriveopplæringa
  • Lese- og skrivevanskar
  • Læremiddel for småtrinnet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgjande læringsutbytte:

Kunnskapsmål

Studenten 

  • har omfattande kunnskap om barns språkutvikling
  • har brei kunnskap om metodar i den første lese- og skriveopplæringa
  • har kunnskap om språket som system og språket i bruk
  • har kunnskap om språkleg identitet, norsk som andrespråk og fleirspråkleg praksis
  • har kunnskap om læremiddel for trinn 1–4, både digitale og andre
Ferdighetsmål

Studenten 

  • kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel for trinn 1–4, digitale og andre
  • meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
  • kan kjenne att teikn på lese-, skrive- og språkvanskar
  • kan bruke ulike metodar i den første lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter i den første lese- og skriveopplæringa og gi læringsfremjande respons til alle elevar
  • kan bruke kunnskap om språk og språkutvikling i språkstimulerande arbeid og gjere greie for fagdidaktiske val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling for alle elevar
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan legge til rette for at elevane utviklar og vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan planlegge og gjennomføre norskundervisning i sentrale emne og gjere greie for elevtilpassa fagdidaktiske val
  • kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisninga vert lagt opp i form av forelesingar, seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltaking i undervisninga og på høgskulens IKT-baserte studiestøttesystem er ein viktig del av studiet. Arbeidsformene er vidare spesifiserte i undervisningsplanen. 

Praksis

Praksisstudiet er ein integrert del av faga som inngår i utdanninga. Alle fag i utdanninga har saman med praksisstudiet ansvar for at studentane utviklar ein identitet som lærar. Det skal vere ei nær kopling mellom innhald og arbeidsmåtar i lærarutdanningsfaga og praksisstudiet. Rettleiing og vurdering av studentar i praksisstudiet er eit felles ansvarsområde for faglærarane i grunnskulelærarutdanningane, praksislærar og rektor.

Studentane skal utføre oppgåver i praksisperioden ut frå undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskulen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Gruppearbeid: Munnleg presentasjon med skriftleg støtte av eit læreverk for den første lese- og skriveopplæringa.
  • Inntil tre individuelle, skriftlege fagtekstar over oppgitt emne innanfor lesing og skriving. Begge målformene må vere representerte.
  • Korte faglege innspel knytt til emne i pensum eller til medstudentane si skriving, som spesifisert i undervisningsplanen.
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning slik det går fram av undervisningsplanen. Studenten har sjølv ansvar for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Dictionary
Digital ordliste, tilgjengeleg på nett under eksamen.
Eksamen

Fem timar individuell skriftleg eksamen.

Målform: Bokmål.

Prestasjonen blir vurdert med graderte bokstavkarakterar frå A-F, der E er lågaste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2MNK171-1 Norsk 1, emne 1: Lese- og skriveopplæring
Emnenavn på bokmål: 
Norsk 1, emne 1: Den første lese- og skriveopplæringa
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 1-7 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærarutdanning for trinn 1-7
Emnenivå
Foundation courses, level I (100-LN)