2MKRO5101-7 Kroppsøving: Fordypning i kroppsøving og kroppsøvingsetikk
- Emnekode2MKRO5101-7
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MKRO5101-6 Kroppsøving emne 6
- Undervisningsmetoder
- Formativ og summativ vurdering
- Demokratisering og elevinvolvering
- Etikk og kroppsøving og kroppsøvingsundervisning
- Etiske problemstillinger innen kroppsøving; rolleforståelse og -bevissthet
- Etiske retningslinjer for lærere
- Profesjonskultur innen kroppsøvin
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om innovative undervisning- og arbeidsformer i Kroppsøvingsfaget
- har inngående kunnskap om vurdering og karaktersetting i kroppsøving
- har inngående kunnskap om forståelse for hvilken rolle etikk spiller i kroppsøving og i kroppsøvingsundervisning
- har inngående kunnskap om demokratiske prosesser i kroppsøvingsfaget
- har inngående kunnskap om gjenkjenning av etiske problemstillinger i kroppsøving
Studenten
- kan kritisk analysere, reflektere og drøfte relevante fagdidaktiske problemstillinger og demokratiske prosesser i kroppsøving, med utgangspunkt i styringsdokumenter og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- kan gjennom feltarbeid i skolen, identifisere relevante fagdidaktiske problemstillinger, og demokratiske prosesser i kroppsøvingsfaget, og kritisk analysere, reflektere og drøfte disse skriftlig og muntlig
- kan identifisere fagdidaktiske problemstillinger relevante for helhetlig tilnærming til læring og utvikling i kroppsøving
- kan gjennomføre god etisk praksis i kroppsøving, og drøfte hva som kjennetegner slik praksis
Studenten
- kan diskutere og kritisk reflektere over fagdidaktiske og etiske problemstillinger som kan oppstå i kroppsøving
- kan debattere og kommunisere om faglige problemstillinger i arbeidet med helhetlig tilnærming til læring og utvikling
- er bevisst og kan begrunne etiske forhold som underbygger praksis
Arbeids- og undervisningsformer i emnet vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av
- gruppearbeid og debatt
- selvstudium
- seminarer
- veiledning
- oppgaveskriving
- feltarbeid
- forelesninger
- Observasjon i gruppe av kroppsøving i skolen
- Skriftlig individuelt refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet skal bestå av følgende tre deler:
- Etisk dilemma
- Etiske retningslinjer
- Refleksjon
Omfang 2000 ord.
-
Gruppevis planlegge og gjennomføre halvdags fagseminar med fokus på undervisning og/eller vurderingsformer og karaktersetting i kroppsøving
-
75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Individuell muntlig eksamen, basert på refleksjonsnotat spesifisert i obligatoriske krav
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet