Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MKRO5101-7 Kroppsøving: Fordypning i kroppsøving og kroppsøvingsetikk

    • Emnekode
      2MKRO5101-7
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MKRO5101-6 Kroppsøving emne 6

Emnets innhold
  • Undervisningsmetoder
  • Formativ og summativ vurdering
  • Demokratisering og elevinvolvering
  • Etikk og kroppsøving og kroppsøvingsundervisning
  • Etiske problemstillinger innen kroppsøving; rolleforståelse og -bevissthet
  • Etiske retningslinjer for lærere
  • Profesjonskultur innen kroppsøvin

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om innovative undervisning- og arbeidsformer i Kroppsøvingsfaget
  • har inngående kunnskap om vurdering og karaktersetting i kroppsøving
  • har inngående kunnskap om forståelse for hvilken rolle etikk spiller i kroppsøving og i kroppsøvingsundervisning
  • har inngående kunnskap om demokratiske prosesser i kroppsøvingsfaget
  • har inngående kunnskap om gjenkjenning av etiske problemstillinger i kroppsøving
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk analysere, reflektere og drøfte relevante fagdidaktiske problemstillinger og demokratiske prosesser i kroppsøving, med utgangspunkt i styringsdokumenter og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
  • kan gjennom feltarbeid i skolen, identifisere relevante fagdidaktiske problemstillinger, og demokratiske prosesser i kroppsøvingsfaget, og kritisk analysere, reflektere og drøfte disse skriftlig og muntlig
  • kan identifisere fagdidaktiske problemstillinger relevante for helhetlig tilnærming til læring og utvikling i kroppsøving
  • kan gjennomføre god etisk praksis i kroppsøving, og drøfte hva som kjennetegner slik praksis
Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og kritisk reflektere over fagdidaktiske og etiske problemstillinger som kan oppstå i kroppsøving
  • kan debattere og kommunisere om faglige problemstillinger i arbeidet med helhetlig tilnærming til læring og utvikling
  • er bevisst og kan begrunne etiske forhold som underbygger praksis
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av

  • gruppearbeid og debatt
  • selvstudium
  • seminarer
  • veiledning
  • oppgaveskriving
  • feltarbeid
  • forelesninger
Obligatoriske aktiviteter
  • Observasjon i gruppe av kroppsøving i skolen
  • Skriftlig individuelt refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet skal bestå av følgende tre deler:
  1. Etisk dilemma
  2. Etiske retningslinjer
  3. Refleksjon

Omfang 2000 ord.

  • Gruppevis planlegge og gjennomføre halvdags fagseminar med fokus på undervisning og/eller vurderingsformer og karaktersetting i kroppsøving

  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Eksamen

Individuell muntlig eksamen, basert på refleksjonsnotat spesifisert i obligatoriske krav

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Specialisation in physical education and ethics of physical education
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)