Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MKRO5101-2 Kroppsøving 1, emne 2: Klasseledelse i kroppsøving

    • Emnekode
      2MKRO5101-2
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt forkunnskaper: 2MKRO5101-1 Kroppsøving 1, emne 1

Emnets innhold

Kroppsøvingsdidaktikk:

  • kroppsøvingslærerrollen
  • tilpasset opplæring
  • inkluderende kroppsøvingsundervisning
  • eleven som utforskende aktør
  • underveisvurdering og sluttvurdering
  • de tre tverrfaglige temaene
  • refleksjon og kritisk tenkning
  • undervisningsplanlegging og undervisningsmetoder

Bevegelsesaktiviteter:

  • vannkompetanse del 2
  • vinteraktiviteter på snø og is
  • ballspill; innovasjonsspill og nettspill
  • tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskulturen
  • lek

Friluftsliv vinter

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i kroppsøving
  • har kunnskap om vurdering i kroppsøving
  • har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
  • kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer
  • kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving  
  • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan gi svømmeopplæring
Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
  • kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester, hvor praktisk aktivitet vektlegges i forhold til teori. Sentrale deler av teorien vil bli belyst gjennom forelesninger og praktisk undervisning.

Undervisningen vil initiere læring, men læring skjer ved studentenes egeninnsats. Denne prosessen tar utgangspunkt i praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, bruk av digitale verktøy, læringsplattform, veiledet praksis, og aktiv deltakelse i utviklingsprosjekter.

 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudium.

Obligatoriske aktiviteter
  • En obligatorisk oppgave om kroppsøvingslærerrollen
  • Praktisk – metodisk undervisningsopplegg
  • Framlegg av årsplan i kroppsøving (gruppearbeid)
  • Deltakelse på friluftslivstur vinter
  • Minimum 75% aktiv deltakelse i undervisningen. Ingen temaer kan utelates helt, og godkjenning bygger på en helhetlig vurdering av studentens relasjons-, klasseledelses-, didaktiske og faglige kompetanse
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

45 minutter individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig eksaminering.

Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Classroom management in physical education
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)