Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MKRLE5101-5 KRLE: Perspektiver på kulturelt, religiøst og språklig mangfold i utdanning

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2KRLE5101-4 KRLE 2, emne 4

Emnets innhold
  • Sentrale teorier om kulturelt, religiøst/livssynsmessig og språklig mangfold
  • Flerkulturelt samfunn og flerkulturell identitet
  • Didaktiske perspektiver på mangfold
  • Politiske føringer og pedagogiske praksiser på feltet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskaper om kulturelle endringsprosesser og betydningen som kultur, religion/livssyn og språk har for samfunnet, identitetsdannelsen og utdanningskontekster
  • har inngående kunnskaper om mangel- og ressursdiskurser i opplæring og utdanning
  • har inngående kunnskaper om den pedagogiske forskningen på feltet
Ferdigheter

Studenten 

  • kan analysere sentrale begreper innenfor flerkulturell opplæring
  • kan analysere og forholde seg kritisk til politiske føringer og pedagogiske praksiser på feltet
  • kan anvende teoretiske perspektiver i arbeid med praktiske problemstillinger
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan anvende sine kunnskaper til å drøfte og tilrettelegge for å gjennomføre tilpasset opplæring i en opplæringskontekst preget av kulturelt, språklig og religiøst/livssynsmessig mangfold
  • kan kommunisere om faglige temaer innenfor feltet med studenter, fagmiljøet og allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminarer
  • Bruk av digital læringsplattform
  • Veiledning i gruppe eller individuelt
Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % deltakelse i undervisning
  • Seminarframlegg
Eksamen

Skriftlig utviklingsarbeid knyttet til selvvalgt tema, individuelt eller i gruppe på inntil 3 personer. Omfang: 2500-3000 ord (ikke medregnet referanser). Ved gruppearbeid økes kravet til omfang til 3500-4000 ord. Alle deltakere i gruppa står til ansvar for alt innhold i prestasjonen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (2 - 3)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk