Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2M312-1 Språk- og tekstteori

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • hovedtrekk i språk- og tekstvitenskapens historie
  • toneangivende teorier innenfor det 20. århundres språk- og tekstvitenskap
  • nyere tilnærmingsmåter i studiet av språk- og tekststrukturer, språklig interaksjon og språklig variasjon

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om språk- og tekstteori
  • har inngående kunnskap om sentrale trekk ved språk- og tekstvitenskapens historie
  • har inngående kunnskap om hovedretninger innenfor moderne språk- og tekstvitenskap
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og beskrive språk og tekst ut fra syntaktiske, semantiske, pragmatiske, sosiolingvistiske og tekstteoretiske perspektiver
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende sine språk- og tekstfaglige kunnskaper og ferdigheter som grunnlag for andre emner i masterstudiet og som basis for å gjennomføre en masteroppgave med språk- og tekstfaglig innretning
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som en kombinasjon av forelesninger på samlinger og nettaktiviteter mellom samlingene, bl.a. nettseminarer og nettforelesninger.

Arbeidskrav
  • Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Nettseminar
  • Ett individuelt skriftlig arbeid 
Vurdering

Skriftlig individuell eksamen på 3 timer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
3 Time(r)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk