2KRD16H2 Fagdidaktikk i kroppsøving II
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2KRD16H1- fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag I eller at det tas samtidig
- innføring i forsknings- og utviklingsarbeid innen faget
- vurderingsarbeid
- operasjonalisering av læreplan
- analyse og vurdering av egen rolle og undervisningspraksis
- livsstil og helse i kroppsøvingsfaget
- undervisning i ulike bevegelsesmiljø og til ulike årstider
- praktisk arbeid med fagdidaktiske problemstillinger
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om utvalgte fagdidaktiske tema for relevant trinn
- har bred forståelse for kroppsøvingsfagets verdigrunnlag
- har kunnskap i et utvalg arbeidsmetoder med vekt på elevmedvirkning
- har bred kunnskap om kompleksiteten i faglærerens rolle
- har kunnskap om arbeid med læreplanens tverrfaglige tema i kroppsøving
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et konkret undervisningsopplegg i ulike bevegelsesmiljø, og analysere det i lys av oppdatert forskning og egne praksiserfaringer
- kan utvikle og beskrive kjennetegn på kompetanse i kroppsøving- og idrettsfag, og anvende dette i systematisk læringsprogresjon
Studenten
- kan bruke erfaringer og nyere forskning for å identifisere og utvikle strategier for videreutvikling av egen fagdidaktisk kompetanse
- kan med stor grad av selvstendighet reflektere rundt kroppsøving- og idrettsfag i et folkehelseperspektiv
- kan legge til rette for tverrfaglig samarbeid
- kan bidra til å utvikle kollegers fagdidaktiske kompetanse
- kan samarbeide med aktører som er relevante for kroppsøving- og idrettsfag i skolen
- forelesninger
- digitale ressurser
- praktisk arbeid ute og inne
- gruppearbeid
- bruk av IKT og digitale hjelpemidler
For å understreke kroppsøvingsfagets egenart blir det gjennomført praktisk-metodiske økter i ulike bevegelsesmiljø – både for å eksemplifisere og aktualisere fagdidaktiske problemstillinger som danner grunnlag for fagdidaktiske refleksjoner og diskusjoner.
- inntil to skriftlige arbeider nærmere beskrevet i undervisningsplanen
- gjennomføring av et praktisk-metodisk opplegg (gruppearbeid)
- 75 % deltagelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
- individuell muntlig eksamen med praktisk innslag
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet