Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2KRD16H1 Fagdidaktikk i kroppsøving I

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • kroppsøving som skolefag; historisk perspektiv og samfunnsperspektiv
  • planlegging og utøvelse av kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i læreplanens innhold, målsettinger og tverrfaglig tema
  • undervisning og læringsarbeid på kroppsøvingsfagets og idrettsfagenes ulike arenaer, og arbeid med kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter
  • vurdering og veiledning i kroppsøvingsfaget
  • sikkerhet i kroppsøvingsfag og idrettsfag
  • innføring i relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen kroppsøvingsfaget  
  • praktisk arbeid med fagdidaktiske problemstillinger
  • tilpasset opplæring med utgangspunkt i elevers ulike forutsetninger, kulturell bakgrunn og kjønn

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om undervisningsprinsipper, læringsstrategier og metoder i kroppsøvingsfaget
  • har bred kunnskap om kroppsøvingsfagets verdigrunnlag
  • har inngående kunnskap om kroppsøvingsfagets forankring i lov og forskrift
  • har bred kunnskap om sikkerhet knyttet til kroppsøvingsfaget og idrettsfagene
  • har bred kunnskap om kroppsøvingsfagets skiftende rolle i samfunnet
  • har kjennskap til hvordan et utvalg av læremidler og bevegelsesmiljøer kan benyttes i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om arbeid med læreplanens tverrfaglige tema i kroppsøving
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over kroppsøvings- og idrettsfagundervisning basert på forskning og utviklingsarbeid, og erfaringsbasert kunnskap
  • kan planlegge, lede og legge til rette for undervisningsforløp i kroppsøving  og idrettsfag som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser innenfor trygge rammer
  • kan differensiere og ivareta elevers behov for tilpasset opplæring, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan utarbeide kriterier, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger i faget kroppsøving og idrettsfag
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfaget og idrettsfagene
  • kan legge til rette for tverrfaglig samarbeid
  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflekterer over profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål knyttet til kroppsøvingsfaget
  • kan bruke kroppsøvingsfaget til å bygge relasjoner til elever og foresatte
  • kan selvstendig videreutvikle egen kompetanse i faget
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • digitale ressurser
  • praktisk arbeid ute og inne
  • gruppearbeid
  • bruk av IKT og digitale hjelpemidler

For å understreke kroppsøvingsfagets egenart blir det gjennomført praktisk-metodiske økter i ulike bevegelsesmiljø – både for å eksemplifisere og aktualisere fagdidaktiske problemstillinger som danner grunnlag for fagdidaktiske refleksjoner og diskusjoner.

Arbeidskrav
  • inntil 2 skriftlige arbeider nærmere beskrevet i undervisningsplanen
  • 75 % deltagelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurdering
  • individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk