VPLD1102 Metodisk arbeid
- EmnekodeVPLD1102
- Studiepoeng25
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer, Kongsvinger
- Forkunnskapskrav
Anbefalt forkunnskap: Introduksjon til vernepleieryrket. Pliktig forkunnskap: Ingen.
Det faglige innholdet i emnet «Metodisk arbeid» retter seg mot vernepleierens kunnskaper, ferdigheter og kompetanser innenfor miljøterapeutisk arbeid og ulike forståelser som ligger til grunn for slik arbeid. Metode forstås som prosessen fra observasjon og kartlegging fram til mål, tiltak og evaluering. Det metodiske arbeidet skal forstås i lys av kritisk tenkning, etikk og et inkludering- og mestringsperspektiv.
Temaer:
- Arbeidsmodeller
- Veiledning og kommunikasjon om og med fag
- Kvalitativ og kvantitativ metodebruk
- Omsorg, miljøarbeid og miljøbehandling
- Habilitering, rehabilitering og hverdagshabilitering
- Refleksjoner, lover og etikk i metodisk arbeid
- Under- og overskuddsatferd
- Observasjon og kartlegging
- Verdier, ønsker og styrker
- Forsterkerkartlegging
- Telling av atferd
- Analyse
- Mål- og tiltaksutforming
- Forskningsbasert tilnærming
- Atferdsanalyse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
- har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid
- har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
- har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid
- har bred kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- har kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger
- har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep skal håndteres
Studenten
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning.
- kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
- kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver
Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:
- Selvstudium
- Digitale undervisningsopplegg
- Fysiske samlinger
- Forelesninger, gruppearbeid, framlegg, skriftlig innlevering, individuelt og i gruppe
- Gjennomført læringssti på læringsplattform
- Deltakelse på to fysiske samlinger
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
|
5 dagers individuell hjemmeeksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er
laveste ståkarakter.