VPLD1101 Introduksjon til vernepleieryrket
- EmnekodeVPLD1101
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer, Kongsvinger
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Det faglige innholdet i emnet «introduksjon til vernepleieryrket» retter søkelyset på to
områder:
1) Profesjon, rolle og mandat
Profesjon, mandat og rolle retter søkelyset på vernepleiere som omsorgsgivere, endringsagenter og brukerrepresentanter ut fra individuelle og samfunnsmessige forhold. For vernepleiere er kunnskap om fysiske, mentale, kognitive, sosiale og kulturelle forhold sin betydning for funksjon og deltakelse sentralt. I vernepleierrollens yrkesutøvelse vektlegges den gjensidige sammenhengen mellom disse.
2) Menneskets funksjon, utvikling & helse og helsefremmende arbeid
Menneskets funksjon, utvikling & helse og helsefremmende arbeid handler om ulike forståelsesmodeller for hva mennesket er og hvordan det lærer og utvikler seg. Innføring i anatomi og fysiologi vektlegges som grunnlag for forståelse av helse, men helsebegrepet strekkes lengre. Det sees opp mot ulike teorier om funksjon og funksjonsvansker og med helsefremming som grunnleggende målsetting.
Temaer
- Vernepleierens yrkesrolle og profesjon
- Habilitering/rehabilitering
- Teori om psykologiske perspektiver
- Teori om funksjonsvansker- og funksjonsnedsettelser
- Folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming
- Akademisk skriving
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon
- har kunnskap om vernepleie som profesjon, vernepleierens samfunnsansvar, fagområdets historie, kunnskapsgrunnlag
- har bred kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling og læring i et livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper
- har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering
- har kunnskap om begrepene utvikling og endring og hvordan skillet mellom dem har betydning for miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
- har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et individ- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
- har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus-sosioøkonomiske problemer påvirker helse
- har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og har kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
- har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:
- Selvstudium
- Digitale undervisningsopplegg
- Fysiske samlinger
- Forelesninger, gruppearbeid, framlegg, skriftlig innlevering, individuelt og i gruppe
- Deltakelse på to fysiske samlinger
- Gjennomføring av læringssti på læringsplattform
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
|
5 dagers individuell hjemmeeksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.