VPL2101 Helse og helsehjelp
- EmnekodeVPL2101
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet VPL1102 Metodisk arbeid må være fullført og bestått.
Emnet innebærer teoristudier 15 stp og praksisstudier 15 stp. Det faglige innholdet i emnetretter søkelyset på fysiske, mentale, kognitive, sosiale og kulturelle dimensjoners innvirkning på funksjonsnedsettelser. I vernepleiernes yrkesutøvelse vektlegges den gjensidige sammenhengen mellom disse. Praksisstudiene er i kommunal helsetjeneste som helsehus, demensomsorg og hjemmesykepleie.
Temaer:
- Sammenhengen mellom omgivelser og funksjonsnedsettelser
- Habilitering/Rehabilitering
- Kulturelle aktiviteter
- Pleiepreget omsorg
- Helsefaglige prosedyrer
- Legemiddelhåndtering
- Hygiene
- Mikrobiologi
- Anatomi og sykdomslære
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
- har kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid
- har bred kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling og læring i et livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
- har bred kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner i et livsløpsperspektiv
- har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling i et livsløpsperspektiv
- har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske og psykiske sykdommene innen fagområdet
- har kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger
- kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering
- kjenner til aktuelle pasientforløp
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
Studenten
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan bidra med faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling
- kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
- kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv
- kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring
- kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
- kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse
- kan planlegge veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
- har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov
Arbeidsformene vektlegger studentaktive læringsformer, og vil variere mellom forelesninger, ferdighetsundervisning, individuelt student- og gruppearbeid og 8 ukers sammenhengende veiledet praksis.
- Test i legemiddellære og legemiddelregning
- Gjennomført læringssti på læringsplattform
- Gjennomført og godkjent praksiskontrakt
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 3 Time(r) |
| ||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
Emnet vurderes i 2 deleksamener/delvurderinger:
- Individuell skriftlig skoleeksamen over 3 timer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer med A- F der E er laveste ståkarakter.
- Vurdering av praksis i henhold til læringsutbytter og gjeldende retningslinjer for praksis. Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.
Begge deleksamener må være fullført og bestått for å få endelig karakter i emnet. Samlet vurdering i emnet er med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.