VPL2101 Helse og helsehjelp

    • Emnekode
      VPL2101
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet VPL1102 Metodisk arbeid må være fullført og bestått.

Emnets innhold

Emnet innebærer teoristudier 15 stp og praksisstudier 15 stp. Det faglige innholdet i emnetretter søkelyset på fysiske, mentale, kognitive, sosiale og kulturelle dimensjoners innvirkning på funksjonsnedsettelser.  I vernepleiernes yrkesutøvelse vektlegges den gjensidige sammenhengen mellom disse. Praksisstudiene er i kommunal helsetjeneste som helsehus, demensomsorg og hjemmesykepleie.  

Temaer:

  • Sammenhengen mellom omgivelser og funksjonsnedsettelser
  • Habilitering/Rehabilitering
  • Kulturelle aktiviteter
  • Pleiepreget omsorg
  • Helsefaglige prosedyrer
  • Legemiddelhåndtering
  • Hygiene
  • Mikrobiologi
  • Anatomi og sykdomslære

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

 

  • har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
  • har kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid
  • har bred kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling og læring i et livsløpsperspektiv
  • har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv
  • har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
  • har bred kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner i et livsløpsperspektiv
  • har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling i et livsløpsperspektiv
  • har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske og psykiske sykdommene innen fagområdet
  • har kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger
  • kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering
  • kjenner til aktuelle pasientforløp
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis

 

Ferdigheter

Studenten

 

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bidra med faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling
  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring
  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse
  • kan planlegge veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
  • har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene vektlegger studentaktive læringsformer, og vil variere mellom forelesninger, ferdighetsundervisning, individuelt student- og gruppearbeid og 8 ukers sammenhengende veiledet praksis.

Obligatoriske aktiviteter
  • Test i legemiddellære og legemiddelregning
  • Gjennomført læringssti på læringsplattform
  • Gjennomført og godkjent praksiskontrakt
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
3 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Eksamen

Emnet vurderes i 2 deleksamener/delvurderinger:

  • Individuell skriftlig skoleeksamen over 3 timer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer med A- F der E er laveste ståkarakter. 
  • Vurdering av praksis i henhold til læringsutbytter og gjeldende retningslinjer for praksis. Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.  

Begge deleksamener må være fullført og bestått for å få endelig karakter i emnet. Samlet vurdering i emnet er med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Emnenavn på engelsk: 
Health and health help
Emnenavn på nynorsk: 
Helse og helsehjelp
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Bachelor i vernepleie
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)