VPL1102 Metodisk arbeid

    • Emnekode
      VPL1102
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet VPL1101 Introduksjon til vernepleieryrket, må være fullført og bestått.

Emnets innhold

Det faglige innholdet i emnet «Metodisk arbeid» retter seg mot vernepleierens kunnskaper, ferdigheter og kompetanser innenfor miljøterapeutisk arbeid og ulike forståelser som ligger til grunn for slik arbeid. Metode forstås som prosessen fra observasjon og kartlegging fram til mål, tiltak og evaluering. Det metodiske arbeidet skal forstås i lys av kritisk tenkning, etikk og et inkludering- og mestringsperspektiv.

Temaer

  • Arbeidsmodeller
  • Veiledning og kommunikasjon om og med fag
  • Kvalitativ og kvantitativ metodebruk
  • Omsorg, miljøarbeid og miljøbehandling
  • Habilitering, rehabilitering og hverdagshabilitering
  • Refleksjoner, lover og etikk i metodisk arbeid
  • Under- og overskuddsatferd
  • Observasjon og kartlegging
    • Verdier, ønsker og styrker
    • Forsterkerkartlegging
    • Telling av atferd
  • Analyse
  • Mål- og tiltaksutforming
  • Forskningsbasert tilnærming
  • Atferdsanalyse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
  • har kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
  • har kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid
  • har kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • har kjennskap til generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger
  • har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep skal håndteres
  • har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan delvis anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
  • kan planlegge veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
  • har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering  muntlig for å bidra til utvikling av god praksis
  • har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet innebærer skole- og praksisstudier gjennom hele semesteret. Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer og vil variere mellom deltakelse på varierte undervisningsopplegg, seminarer sammen med fagfeltet og praksisstudier. Emnet er organisert som en læringssti med innlagte øvingsoppgaver relatert til seminarer, undervisning og annen læringsstøtte, i tillegg til praksis. 

I praksis er studentene sammen med vernepleiere og andre faggrupper i praksisfeltet. All praksis i emnet er obligatorisk og foregår parallelt med undervisning. 

Det beregnes ca. 800 arbeidstimer for et emne på 30 studiepoeng. 

Obligatoriske aktiviteter
  • Gjennomført læringssti på læringsplattform
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Praksis
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Eksamen
  1. Individuell semesteroppgave. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 
  2. Vurdering av praksis i henhold til læringsutbytter og gjeldende retningslinje for praksis. Vurderes til bestått/ikke bestått. 

Begge deler må være bestått for å få endelig karakter i emnet. 

Emnenavn på engelsk: 
Methodogical work
Emnenavn på nynorsk: 
Metodisk arbeid
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Bachelor i vernepleie
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)