UVO1002 Digitale ferdigheter

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Forskning knyttet til voksnes digitale ferdigheter og opplæringsbehov

Styringsdokumenter og offentlige utredninger knyttet til voksnes læringsbehov og rettigheter

Informasjonssøk, kildebruk, nettvett, personvern

Demokratisk deltagelse og digital kompetanse

Digitale verktøy knyttet til ulike situasjoner og formål i det offentlige og på arbeidsplasser

Digitale verktøy som hjelpemidler og kompenserende tiltak

Arbeidsplass som læringsarena og bruk av offentlige digitale tjenester

Motivasjon og mulige læringsbarrierer

Digitale program – lese- og skrivevansker

Læringsutbytte

Ved bestått har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om digitale ferdigheter og digital dømmekraft
  • har kunnskap om utfordringer i et digitalisert samfunn
  • har kunnskap om ulike digitale kommunikasjonsplattformer i arbeidslivet og dagliglivet
  • har kunnskap om å bruke digitale verktøy for å løse praktiske oppgaver
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke pedagogisk kunnskap for å øke digital kompetanse og ferdigheter hos voksne
  • kan legge til rette for undervisning relatert til bruk av digitale verktøy i arbeids- og samfunnsliv
  • kan anvende digital kompetanse for å undervise voksne
  • kan drive opplæring i ulike typer digitale informasjonssøk
  • kan anvende og undervise om programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling
  • kan tilpasse digitale verktøy til ulike arbeidssituasjoner
  • kan registrere læringsbarrierer og læringsvansker knyttet til bruk av digitale ressurser
Generell kompetanse

Studenten

  • har didaktisk innsikt knyttet til voksnes læring og behov for livsmestring og medborgerskap
  • har kunnskap om digital kompetanse som grunnlag for demokratisk samfunnsdeltagelse
  • har faglig innsikt i og kunnskap om bruk av digitale verktøy i opplæring i alle grunnleggende ferdigheter
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over to semester, er praksisrettet og nettbasert med bruk av høgskolens læringsplattform Canvas. Arbeidsformene er varierte med casebaserte skriftlige og muntlige oppgaver, gruppearbeid, diskusjonsgrupper og refleksjonsnotater. Studentene vil kunne trekke veksler på egen praksis og erfaringer i studiet

Emnet er organisert i tema og deltema med tilhørende aktiviteter av mindre omfang. Hver aktivitet må gjennomføres før man går videre til neste tema. Noen aktiviteter er frivillige, mens andre vil bli gitt som obligatoriske arbeidskrav. For å ta eksamen må alle obligatoriske aktiviteter være gjennomført og bestått.

Arbeidskrav

Inntil tre arbeidskrav.

 

Vurdering

Eksamensoppgaven er et digitalt produkt med et skriftlig refleksjonsnotat. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk