UVO1001 Regning

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • fagdidaktiske perspektiver i matematikk
  • matematikk i arbeids-, og samfunnsliv
  • vurderinger av motivasjon, begrensninger, tilpasninger og støtte i tilknytning til arbeidsplass
  • matematikkvansker
  • arbeidsmetoder, differensiering, tilpasning
  • planlegging av læringsaktiviteter på arbeidsplass

Læringsutbytte

Ved bestått har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om regning i hverdagen
  • har kunnskap om hvilke betydning matematikk har i arbeids-, og samfunnsliv 
  • har kunnskap om arbeidslivets bruk av, og behov for matematikk
  • har kunnskap om relevante pedagogiske prinsipper og voksnes matematiske læring på ulike arenaer i arbeidslivet
  • har kunnskap om relevant matematikkdidaktisk teori
  • har kunnskap om kartlegging og vurdering i tilknytning til grunnleggende ferdigheter i regning
  • har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til matematikk og tilrettelegging for elevers deltagelse i slike prosesser med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale.
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke varierte arbeidsmåter, differensiere og tilpasse opplæringen
  • kan legge til rette for læringsprosesser på arbeidsplasser som fremmer gode regneferdigheter
  • kan vurdere elevers barrierer, oppfatninger og motivasjon av og for matematikk
  • kan kartlegge elevers nivå, og behov for støtte og tilpasninger i hverdagen
  • kan vurdere en arbeidsplass behov for og bruk av matematikk
  • kan velge, vurdere og planlegge læringsaktiviteter i matematikk knyttet til arbeidsplasser og hverdagsliv
  • kan gjenkjenne matematikkvansker og tilrettelegge for mestring
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til en kunnskaps-, erfarings- og yrkesbasert opplæring i regning for voksne
  • kan vurdere og tilpasse de grunnleggende ferdighetene til voksne med ulike behov og i ulike opplæringssituasjone
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over to semester, er praksisrettet og nettbasert med bruk av høgskolens læringsplattform. Arbeidsformene er varierte med casebaserte skriftlige og muntlige oppgaver, gruppearbeid, diskusjonsgrupper og refleksjonsnotater. Studentene vil kunne trekke veksler på egen praksis og erfaringer i studiet

Emnet er organisert i tema og deltema med tilhørende  nettbaserte aktiviteter av mindre omfang. Hver aktivitet må gjennomføres før man går videre til neste tema. Noen aktiviteter er frivillige, mens andre vil bli gitt som obligatoriske arbeidskrav. For å ta eksamen forutsettes det at samtlige obligatoriske arbeidskrav i emnet skal være gjennomført og godkjent.

Arbeidskrav

Inntil tre obligatoriske arbeidskrav.

Vurdering

Individuell, skriftlig semesteroppgave, 2000 - 2500 ord. Det vil bli gitt tilbakemelding underveis i arbeidet med oppgaven. Prestasjonen vurderes med gradert e bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk