TBU4902 Masteroppgave

    • Studiepoeng
      45
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold
  • Vitenskapsteori
  • Metode
  • Akademisk skriving

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har avansert kunnskap om sentrale begrep, teori og forskning som er relevante for temaet i masteroppgaven
  • Har inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer
  • Har spesialisert kunnskap om systematisk framgangsmåte for innhenting og analyse av data.
  • Har inngående kunnskap om kvalitet i forskning
Ferdigheter

Studenten

  • Kan gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt av relevans for barnevernet, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Kan velge relevant forskningsdesign passende til problemstillingen
  • Kan systematisere, analysere og presentere data på en nøyaktig og oversiktlig måte
  • Kan diskutere egne resultater opp mot relevant teori og empiri
  • Kan diskutere følger av eget funn for videre forskning og/eller praksis i barnevernet
  • Kan gi presis fremstilling av forskingsarbeidet i tråd med gjeldende normer for akademiske tekster
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan holde seg oppdatert på nyere forskning
  • Kan gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Kan identifisere aktuelle forskningsområder, og bidra til utvikling av ny kunnskap innen barnevernfagfeltet
  • Kan reflektere kritisk og begrunne valgt metode i vitenskapelig arbeid ut fra vitenskapsteorietiske og metodiske perspektiver
Arbeids- og undervisningsformer
  • Seminarer
  • Veiledning
  • Selvstudium
Obligatoriske aktiviteter
  • Deltagelse på oppgaveseminar 1 og 2
  • Deltagelse på 80% seminar
Eksamen

Skriftlig masteroppgave utformes som monografi eller forskningsartikkel med kappe. Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på 2 studenter. Det gis graderte bokstavkarakter på oppgaven (A-F).  E er laveste karakter for bestått.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning