SPP1001 Spill og framtidskompetanser
- EmnekodeSPP1001
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Emnet har fokus på å utforske sammenhenger mellom spillmediet og utviklingen av sentrale ferdigheter som er nødvendige i dagens samfunn og arbeidsliv. I løpet av dette emnet vil du bli introdusert for modeller og rammeverk som beskriver de ferdighetene som vil være etterspurt i fremtiden, samt perspektiver på hvordan spill og virtuell virkelighet (VR) kan brukes til å styrke utviklingen av kommunikasjons- og samarbeidsevner, kreativitet og innovasjonskompetanse, problemløsningsevner og kritisk mediekompetanse.
Emnet legger spesiell vekt på praktiske, kulturelle og kritiske kompetanser som er nødvendige for meningsfull bruk av spill og VR i pedagogiske sammenhenger. Undervisningen vil fokusere på hvordan spill og VR kan integreres som verdifulle ressurser i tverrfaglige og kreative læringsaktiviteter, og hvordan de kan bidra til kompetanseutvikling i ulike arenaer.
Innhold
- Samarbeid, kommunikasjon og teamarbeid
- Bærekraftskompetanser
- Sosial og emosjonell utvikling
- kritisk tenkning og analyseevner
- Kreativitet og innovasjonskompetanser
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om modeller og rammeverk for framtidskompetanser
- Har bred kunnskap om ulike perspektiver på kunnskaps- og kompetanseutvikling i det moderne samfunnet.
- Harkunnskap om sammenhenger mellom spillmediet og utvikling av framtidskompetanser
Studenten
- Kan formidle forsking på spillbasert læring for utvikling av framtidskompetanser
- Kan planlegge og gjennomføre et pedagogisk utviklingsprosjekt rettet mot framtidskompetanser med bruk av spill.
- Kan kommunisere spills betydning for sosial og faglig utvikling i det moderne samfunnet til ulike målgrupper
Studenten
- Kan på en kritisk og selvstendig måte reflektere over hvordan spillmediet formidler og tematiserer lokale og globale samfunnsutfordringer.
- Kan anvende teoretisk kunnskap og fagbegreper i kritiske vurderinger av spill som ressurs i utvikling av framtidskompetanser i ulike kontekster.
- Demonstrerer samarbeidsevner og evne til å analysere relevante problemstillinger gjennom prosjektarbeid.
Undervisningen vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, og praktisk utforsking og utprøving av spill og multimedieproduksjon. Høgskolens læringsplattform vil benyttes i kommunikasjon, deling av faglig innhold og ressurser, og oppgaveinnlevering. Undervisningen vil foregå i Future Classroom Lab (FCL), Læringsverkstedet ved HiNN.
- Prosjektarbeid i gruppe (3-5 personer) relatert til utvikling av en eller flere framtidskompetanser gjennom bruk av spill i grupper. Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som leveres som gruppeoppgave.
- 80 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
| 100 |