SPP1001 Spill og framtidskompetanser

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

Emnet har fokus på å utforske sammenhenger mellom spillmediet og utviklingen av sentrale ferdigheter som er nødvendige i dagens samfunn og arbeidsliv. I løpet av dette emnet vil du bli introdusert for modeller og rammeverk som beskriver de ferdighetene som vil være etterspurt i fremtiden, samt perspektiver på hvordan spill og virtuell virkelighet (VR) kan brukes til å styrke utviklingen av kommunikasjons- og samarbeidsevner, kreativitet og innovasjonskompetanse, problemløsningsevner og kritisk mediekompetanse.

Emnet legger spesiell vekt på praktiske, kulturelle og kritiske kompetanser som er nødvendige for meningsfull bruk av spill og VR i pedagogiske sammenhenger. Undervisningen vil fokusere på hvordan spill og VR kan integreres som verdifulle ressurser i tverrfaglige og kreative læringsaktiviteter, og hvordan de kan bidra til kompetanseutvikling i ulike arenaer.

 

Innhold

  • Samarbeid, kommunikasjon og teamarbeid
  • Bærekraftskompetanser
  • Sosial og emosjonell utvikling
  • kritisk tenkning og analyseevner
  • Kreativitet og innovasjonskompetanser

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om modeller og rammeverk for framtidskompetanser
  • Har bred kunnskap om ulike perspektiver på kunnskaps- og kompetanseutvikling i det moderne samfunnet.
  • Harkunnskap om sammenhenger mellom spillmediet og utvikling av framtidskompetanser
Ferdigheter

Studenten

  • Kan formidle forsking på spillbasert læring for utvikling av framtidskompetanser
  • Kan planlegge og gjennomføre et pedagogisk utviklingsprosjekt rettet mot framtidskompetanser med bruk av spill.
  • Kan kommunisere spills betydning for sosial og faglig utvikling i det moderne samfunnet til ulike målgrupper
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan på en kritisk og selvstendig måte reflektere over hvordan spillmediet formidler og tematiserer lokale og globale samfunnsutfordringer.
  • Kan anvende teoretisk kunnskap og fagbegreper i kritiske vurderinger av spill som ressurs i utvikling av framtidskompetanser i ulike kontekster.
  • Demonstrerer samarbeidsevner og evne til å analysere relevante problemstillinger gjennom prosjektarbeid.
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, og praktisk utforsking og utprøving av spill og multimedieproduksjon. Høgskolens læringsplattform vil benyttes i kommunikasjon, deling av faglig innhold og ressurser, og oppgaveinnlevering. Undervisningen vil foregå i Future Classroom Lab (FCL), Læringsverkstedet ved HiNN.

Obligatoriske aktiviteter
  • Prosjektarbeid i gruppe (3-5 personer) relatert til utvikling av en eller flere framtidskompetanser gjennom bruk av spill i grupper. Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som leveres som gruppeoppgave.
  • 80 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen

48 timers individuell skriftlig hjemmeeksamen med utgangspunkt i arbeidskravet.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk