SPIS1001 Intro til spill og 3D

    • Emnekode
      SPIS1001
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Sentrale tema:

  • brukergrensesnitt i 3D-programvare
  • brukergrensesnitt i spillmotorprogramvare
  • overflate-shadere
  • arbeidsflyt i spillutvikling
  • forberede innholdsproduksjon for spill
  • filstruktur og filformater
  • materialer i en spillmotor
  • feilsøking relatert til import av spillelementer i en spillmotor

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om å sette keyframes for animasjon
  • har kunnskap om bruk av kamera i 3D-rom
  • har kunnskap om modelleksport fra 3D-program
  • har kunnskap om modellimport til spillmotor
  • har kunnskap om render oppsett i en spillmotor
  • har kunnskap om shader- og lysoppsett i en spillmotor
  • har en forståelse av den historiske utviklingen av 3D i dataspill
  • har kunnskap om byggesteiner i 3D-objekter
  • har kunnskap om prosessen for rigging av 3D-objekter
  • har kunnskap om produksjon av 3D-elementer til bruk i spillmotorer
  • har kunnskap om interaktivt oppsett i en spillmotor
  • har kunnskap om feilsøking for import av spillelementer i en spillmotor
  • har kunnskap om hvordan spilldesignlogikk fungerer i en spillmotor
Ferdigheter

Studenten

  • kan forberede, eksportere og importere animerte objekter fra en 3D-app til en spillmotor
  • kan ta bevisste valg om filformat i forbindelse med eksport, import og rendering
  • kan importere og lage biblioteker i en spillmotor
  • kan skape interaktivitet i en spillmotor
  • kan navigere i et 3D-dataprogram
  • kan gjøre rede for ulike byggesteiner i et 3D-objekt
  • kan gjøre rede for prinsipper i UV-kartlegging og teksturering av et 3D-objekt
  • kan lage enkle rigger og keyframe animasjoner
  • kan organisere et prosjekt i forhold til filstruktur og layout
  • kan bruke matrialer og teksturer for å skape troverdige overflater på 3D-objekter i en spillmotor
  • kan identifisere overflateproblemer på et 3D-objekt (mesh issues) i en spillmotor
  • kan identifisere teksturproblemer på et 3D-objekt i en spillmotor
  • kan identifisere og kommunisere problemer relatert til rigging i en spillmotor
  • kan sette opp animerte spillelementer i en spillmotor
  • kan skape en bestemt spillopplevelse
Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å argumentere for avgjørelser de tar i utviklingsprosessen, både skriftlig og muntlig
  • er i stand til å delta i profesjonelle diskusjoner om strukturen i innholdsproduksjon
  • er i stand til å delta i profesjonelle diskusjoner innholdsproduksjon i utviklingen av 3D-spill og relaterte prosesser
  • er i stand til å delta i profesjonelle diskusjoner om riktig bruk av en spillmotor
  • er i stand til å lage enkle spilldesign elementer i en spillmotor
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, ukentlige innleveringer av oppgaver, selvstudium og veiledning.

Arbeidskrav
  • 1-3 individuelle oppgavebesvarelser
  • deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Vurdering
  • individuell mappeoppgave
Emnenavn på engelsk: 
Games & 3D Fundamentals
Emnenavn på nynorsk: 
Intro til spel og 3D
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Bachelor i spillteknologi og simulering
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)