SPE2150 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk
- EmnekodeSPE2150
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedLillehammer
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: SPE2100 Deltagelse og marginalisering, SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk and SPE2130Spesialpedagogisk praksis
 
Gjennom arbeid med en selvstendig utformet problemstilling skal studentene kritisk undersøke hvordan samspillet mellom individet og samfunnet påvirker deltakelse, inkludering og rettigheter i spesialpedagogiske sammenhenger. Studentene skal fordype seg i forskningsmetode, samle eget materiale og skrive en vitenskapelig tekst i form av en bacheloroppgave.
Studentene skal selv samle inn materiale til bacheloroppgaven, individuelt, i par eller i gruppe på 3 personer med utgangspunkt i en prosjektbeskrivelse.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap og forståelse innenfor valgt fordypningstema i spesialpedagogikk
 - har kunnskap om sammenhengen mellom problemstilling, teori, metodisk tilnærming, analyse og drøfting
 - har grunnleggende kjennskap til kriterier for god forskning, herunder kildekritikk og forskningsetikk
 
Studenten
- kan utvikle en problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål, og anvende relevante forskningsmetoder i egen datainnsamling
 - kan bruke spesialpedagogisk terminologi skriftlig og i muntlig fremstilling
 - kan presentere og diskutere valgt tematikk både i skriftlig og muntlig framstilling og argumentasjon
 - kan analysere, kritisk vurdere og gi tilbakemelding på argumentasjon i eget og andres empiriske og teoretiske arbeid
 - kan skrive en akademisk tekst
 
Studenten
- kan reflektere kritisk over forskning og forskerrollen
 - kan forholde seg selvstendig, kritisk og kreativt til forskning og forskningsetiske spørsmål
 - kan skrive bacheloroppgaven i henhold til retningslinjene
 - kan bidra med spesialpedagogiske perspektiver på aktuelle samfunnsspørsmål
 
Emnet har varierte arbeids- og undervisningsformer, og vektlegger aktiv deltakelse der studentene tar utgangspunkt i egne erfaringer, ideer og kunnskap. Sentralt står studentenes arbeid med egen bacheloroppgave og faglitteratur, og å gi tilbakemeldinger og videreutvikle eget prosjekt og tekst i lys av respons fra veileder og medstudenter.
- Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse
 - 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på fysiske samlinger
 - En muntlig presentasjon
 - 2 obligatoriske møter med veileder
 
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave  | ECTS - A-F  | Gruppe/Individuell (1 - 2)  | 
  | 
Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave.
Bacheloroppgaven kan leveres individuelt, i par eller i gruppe på 3 personer.
- Individuell oppgave skal være på 7500 ord (+/- 10%)
 - Oppgaver som er skrevet i par skal være på 8000 ord (+/- 10%)
 - Oppgaver som er skrevet i grupper på 3 personer skal være på 8500 ord (+/- 10%).
 
Eksamen evalueres ut fra gradert karakterskala fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter.