SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk
- EmnekodeSPE2120
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: PED1010 Examen philosophicum og PED1011 Examen facultatum, eller tilsvarende.
- Bygger videre på innholdet i examen philosophicum og examen facultatum l, og er en innføring i vitenskapelig metode knyttet til forskning på temaer relevante for (spesial)pedagogikk som fagområde.
- Forskjellige metodiske tilnærminger og forskningstradisjoner blir presentert og knyttet til sine respektive vitenskapsfilosofiske utgangspunkt.
- Spesialpedagogikkfagets nærhet til praksisfeltet fordrer en særlig bevisstgjøring av forskjeller mellom pedagogiske metoder og forskningsmetoder. Dette vil bli vektlagt.
- Spørsmål knyttet til spesialpedagogisk forskning som del av humaniora og/eller samfunnsvitenskap vil bli belyst og drøftet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sammenheng mellom problemstilling, metodiske tilnærminger og analyse
- har kunnskap om kilder til og tolkning av statistikk på relevante temaområder
- har kunnskap om formelle regler for skriving av en selvstendig vitenskapelig tekst
Studenten
- kan vurdere valg av metodiske og teoretiske ressurser knyttet til problemstilling i eksisterende forskningsprosjekter
- kan finne, vurdere og anvende kunnskap slik at det belyser en spesialpedagogisk problemstilling
- kan forholde seg analytisk til et empirisk eller teoretisk materiale
- kan anvende fagets terminologi i skriftlig framstilling og argumentasjon
Studenten
- kan finne frem til og vurdere et utvalg av spesialpedagogikkfagets teoretiske og metodiske ressurser
- kan se sammenhenger mellom vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsmetoder generelt, og i det spesialpedagogiske fagfeltet spesielt
I dette emnet vil det i hovedsak bli lagt vekt på
- problembasert tilnærming samt samarbeidslæring vektlegges
- selvstudium
- forelesninger
- seminarer
- gruppearbeid
- veiledning – tilknyttet arbeidskrav
- 75 % oppmøte og deltakelse på forelesninger og seminarer de første tre ukene
- ett individuelt skriftlig arbeid med gitt problemstilling
- ett i gruppe der gruppa selv utvikler problemstillingen og presenterer arbeidet for de øvrige studentene
Studentene får tilbakemelding på arbeidskravene.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 5) |
|
Muntlig eksamen i grupper på 2-5 studenter.
Gruppen får en oppgave, og gis 2 timer til å utarbeide en besvarelse i form av en presentasjon. Oppgaven og presentasjonen utgjør innholdet i muntlig eksamen.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven og presentasjonen. Det gis en felles karakter for gruppa.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet