SOSP3002 Sosialpedagogisk veiledning og utvikling av tiltak

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt fullført og bestått emne 1 i videreutdanning i sosialpedagogikk eller tilsvarende utdanning fra annet lærested.

Emnets innhold

Det andre emnet i videreutdanningen vil gi studentene:

  • kunnskap om ulike modeller, redskaper, veiledningsformer og tilnærminger til sosialpedagogisk arbeid
  • ferdigheter i å aktivt anvende det de de har tilegnet seg i emne 1 for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere sosialpedagogiske tiltak
  • kompetanse i å utvikle relevante tiltak og arbeidsformer i samarbeid med andre relevante aktører i møte med aktuelle sosialpedagogiske tema som livsmestring, mobbing, skolevegring og utenforskap
  • kompetanse i å kunne ta stilling til hensiktsmessige arbeidsformer i møte med konkrete problemstillinger i egen/fremtidig arbeidshverdag

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om og kan gjøre rede for relevante teorier om tverrfaglig samarbeid i sosialpedagogiske settinger
  • Har inngående kunnskap om og kan gjøre rede for relevante teorier for dialogisk veiledning
Ferdigheter

Studenten

  • Er bevisst egen praksis og reflektere over tilbakemeldinger og kommunikasjonsferdigheter i lys av teori
  • Gjenkjenner og beskriver struktur og dynamikk i endringsprosesser og utviklingsarbeid i barnehage og/eller skole
  • Kan sette mål og rammer for enkle og sammensatte sosialpedagogiske tiltak og prosjekter i praksisfeltet
  • Kan lede tverrfaglige møter, prosjektmøter og kollegaveiledningsmøter
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan på et faglig og teoretisk grunnlag verdsette og utnytte betydningen av sosiale og profesjonelle nettverk i forandringsprosesser
  • Har kompetanse til å lede sosialpedagogiske tiltak og prosjekter i praksisfeltet
Arbeids- og undervisningsformer

I emnet legges det opp til en fysisk samling over tre dager. Resten av undervisningen vil bli gjennomført som digitale samlinger.

Varierte undervisningsformer tas i bruk som:

  • forelesinger
  • skriftlige oppgaver
  • workshops
  • gruppearbeid
  • studentframlegg
  • plenumsdrøftinger
  • erfaringsutveksling
  • individuell refleksjon og samarbeid i grupper

Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper med ulike typer av oppgaver. Det legges til rette for nettbasert samarbeid.

Emnet forutsetter en høy grad egenaktivitet.

Arbeidskravene fordrer utprøving i sosialpedagog-rollen. Det er en stor fordel om studenten har eller kan skaffe seg tilgang til faktiske læringsarenaer (skole og/eller barnehage). Det kreves imidlertid ikke en formell posisjon som sosialpedagog for å delta på studiet og gjennomføre arbeidskrav.

Arbeidskrav
  • Fire skriftlige arbeidskrav skal godkjennes, individuelt og/eller i gruppe
  • To av arbeidskravene skal presenteres i mindre grupper på samlinger
  • Obligatorisk oppmøte på fysisk samling og på samlinger hvor det presenteres og veiledes på arbeidskrav
Vurdering

Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning