SOP3003 Innovasjon, endring og veiledning

    • Emnekode
      SOP3003
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Tema 1: Aksjonsforskning og aksjonslæring med utgangspunkt i lærerens rolle

I dette teamet vil studenten få innsikt i teori om aksjonsforskning og aksjonslæring som er relevant for å kunne drive endringsarbeid i egen praksis, med utgangspunkt i egen yrkesrolle. Metoder for undersøkelser vil inngå i dette.

 

Tema 2: Spesialpedagogisk innovasjon/endring og veiledning 

Sentralt i dette temaet er kunnskap om innovasjon/endring, kunnskap og ferdigheter i hvordan spesialpedagogikk og inkludering kan implementeres og institusjonaliseres i skolen. Veiledning inngår som en del av dette. Lærerens rolle i spesialpedagogisk endringsarbeid vektlegges.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten  

  • har kjennskap til sentrale styringsdokumenter som legitimerer arbeidet med spesialpedagogisk innovasjon/endring i utvikling av inkluderende skoler  
  • har innsikt i aksjonsforskning/aksjonslæring og ulike modeller for innovasjons-/endringsarbeid
  • har innsikt i spesialpedagogisk innovasjon/endring som fag- og forskningsfelt
  • har innsikt i veiledning, samhandling og dialog i spesialpedagogisk arbeid
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske tema og problemstillinger 
  • har innsikt i hvordan gjenkjenne, forstå og veilede i et relasjonelt perspektiv på funksjonshemming og læring
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnprinsipper for veiledning
  • kan avklare egen rolle og forventninger i samhandling
  • kan identifisere områder med behov for spesialpedagogisk endringsarbeid og bruke teoretisk kunnskap for å forstå og analysere endringsprosesser
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne valg
  • kan identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger
  • kan identifisere mangler i egen kunnskap og kompetanse, samt se grensene for det mandatet som tillegges egen yrkesrolle, som grunnlag for å søke hjelp og støtte i sitt arbeid
  • kan utøve etisk refleksjon
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og reflektere over egen yrkesrolle, og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, både alene og som deltager i en gruppe
  • kan bidra til skapende dialog og samarbeid
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Arbeids- og undervisningsformer

Studentene blir invitert til å bringe inn utfordringer og problemer de opplever i sin arbeidshverdag. Studentene blir utfordret til å reflektere over disse erfaringene ut fra de teoretiske perspektivene som emne presenterer.  Ut over dette bygger emne på følgende undervisningsprinsipper:

  • Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis. Med dette forstås undervisningsformer som er studentaktive og som krever både konkret medvirkning og som legger opp til å bruke kontekstuelle (praksisnære/situasjonsbestemte) læresituasjoner.
  • Samarbeidslæring: Gjennom en positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid. Studentene skal settes i stand til å kunne beskrive handlinger og resultater, og analysere disse ut fra ulike spesialpedagogiske perspektiver.
  • Praksisorientering: Utgangspunktet for arbeidet i studiet skal være å kunne forstå teorigrunnlaget i en praktisk sammenheng. Dette innebærer at studentene skal kunne anvende spesialpedagogiske perspektiv på innovative måter. I dette ligger vilje og evne til skapertrang og til å utfordre etablerte mønstre knyttet til deltagelse og marginalisering på en ansvarlig måte.
  • Kunnskapsdeling: I eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap.
  • Digitalt studie: Undervisnings- og arbeidsformene er digitale.

 

Obligatoriske aktiviteter
  • To individuelle arbeidskrav knyttet til spesialpedagogisk endringsarbeid i egen praksis

 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med muntlig justerende
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave og muntlig justerende eksamen.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Spesialpedagogikk 2 for 8.-13.trinn
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)