SOP3003 Innovasjon, endring og veiledning
- EmnekodeSOP3003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Tema 1: Aksjonsforskning og aksjonslæring med utgangspunkt i lærerens rolle
I dette teamet vil studenten få innsikt i teori om aksjonsforskning og aksjonslæring som er relevant for å kunne drive endringsarbeid i egen praksis, med utgangspunkt i egen yrkesrolle. Metoder for undersøkelser vil inngå i dette.
Tema 2: Spesialpedagogisk innovasjon/endring og veiledning
Sentralt i dette temaet er kunnskap om innovasjon/endring, kunnskap og ferdigheter i hvordan spesialpedagogikk og inkludering kan implementeres og institusjonaliseres i skolen. Veiledning inngår som en del av dette. Lærerens rolle i spesialpedagogisk endringsarbeid vektlegges.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kjennskap til sentrale styringsdokumenter som legitimerer arbeidet med spesialpedagogisk innovasjon/endring i utvikling av inkluderende skoler
- har innsikt i aksjonsforskning/aksjonslæring og ulike modeller for innovasjons-/endringsarbeid
- har innsikt i spesialpedagogisk innovasjon/endring som fag- og forskningsfelt
- har innsikt i veiledning, samhandling og dialog i spesialpedagogisk arbeid
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske tema og problemstillinger
- har innsikt i hvordan gjenkjenne, forstå og veilede i et relasjonelt perspektiv på funksjonshemming og læring
Studenten
- kan anvende grunnprinsipper for veiledning
- kan avklare egen rolle og forventninger i samhandling
- kan identifisere områder med behov for spesialpedagogisk endringsarbeid og bruke teoretisk kunnskap for å forstå og analysere endringsprosesser
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne valg
- kan identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger
- kan identifisere mangler i egen kunnskap og kompetanse, samt se grensene for det mandatet som tillegges egen yrkesrolle, som grunnlag for å søke hjelp og støtte i sitt arbeid
- kan utøve etisk refleksjon
Studenten
- kan formidle og reflektere over egen yrkesrolle, og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, både alene og som deltager i en gruppe
- kan bidra til skapende dialog og samarbeid
- kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Studentene blir invitert til å bringe inn utfordringer og problemer de opplever i sin arbeidshverdag. Studentene blir utfordret til å reflektere over disse erfaringene ut fra de teoretiske perspektivene som emne presenterer. Ut over dette bygger emne på følgende undervisningsprinsipper:
- Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis. Med dette forstås undervisningsformer som er studentaktive og som krever både konkret medvirkning og som legger opp til å bruke kontekstuelle (praksisnære/situasjonsbestemte) læresituasjoner.
- Samarbeidslæring: Gjennom en positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid. Studentene skal settes i stand til å kunne beskrive handlinger og resultater, og analysere disse ut fra ulike spesialpedagogiske perspektiver.
- Praksisorientering: Utgangspunktet for arbeidet i studiet skal være å kunne forstå teorigrunnlaget i en praktisk sammenheng. Dette innebærer at studentene skal kunne anvende spesialpedagogiske perspektiv på innovative måter. I dette ligger vilje og evne til skapertrang og til å utfordre etablerte mønstre knyttet til deltagelse og marginalisering på en ansvarlig måte.
- Kunnskapsdeling: I eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap.
- Digitalt studie: Undervisnings- og arbeidsformene er digitale.
- To individuelle arbeidskrav knyttet til spesialpedagogisk endringsarbeid i egen praksis
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Individuell skriftlig semesteroppgave og muntlig justerende eksamen.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.