SOP3001 Spesialpedagogisk praksisendring
- EmnekodeSOP3001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen
I dette emnet vil studentene blir utfordret til å tenke tiltak og strategier for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer. Det legges stor vekt på spesifikke utfordringer studentene står ovenfor som lærere og de utfordres til å sette søkelys på egen yrkespraksis og relatere spesialpedagogisk kompetanse til sitt konkrete praksisfelt. Aksjonslæring brukes gjennomgående som arbeidsform.
Emnet har to hovedtemaer:
1) overganger fra barneskole til ungdomsskole, ungdomsskole til videregående opplæring, og fra videregående opplæring til utdanning og arbeidsliv.
2) sentrale vansker på ungdomstrinnet og innen videregående opplæring, som nevroutviklingsforstyrrelser og psykososiale vansker, med fokus på tilrettelegging og kunnskapsbaserte spesialpedagogiske tiltak og strategier.
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om sentrale vansker på ungdomstrinnet og i videregående opplæring
- har kunnskap om kunnskapsbaserte spesialpedagogiske strategier for tilrettelegging
- har kunnskap om ulike støttesystemer og deres funksjon
- har kunnskap om overgangers betydning for utdanning og arbeidsliv
Studenten
- kan anvende relevant teori og forskning til å reflektere over og begrunne praksis
- kan redegjøre for praktisk pedagogiske utfordringer og spesialpedagogiske strategier i møte med sentrale vansker på ungdomstrinnet og videregående opplæring
- kan redegjøre for prosessen knyttet til retten til individuelt tilrettelagt opplæring
- kan identifisere mangler i egen kunnskap og kompetanse, samt se grensene for det mandatet som tillegges den stilling man innehar, som grunnlag for å søke hjelp og støtte i sitt arbeid
Studenten
- kan formidle og reflektere over egen yrkesrolle, og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
- kan bidra til skapende dialog og samarbeid
- kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan ta stilling til, diskutere og begrunne eget ståsted i møte med problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet
- Et muntlig fremlegg i gruppe.
- Et skriftlig arbeid som kan leveres individuelt eller i gruppe.
Begge arbeidskravene må vurderes til godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Semesteroppgave (oppgaveteksten gjøres kjent for studentene under emnets første samling).
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.