SOP3001 Spesialpedagogisk praksisendring

    • Emnekode
      SOP3001
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I dette emnet vil studentene blir utfordret til å tenke tiltak og strategier for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer. Det legges stor vekt på spesifikke utfordringer studentene står ovenfor som lærere og de utfordres til å sette søkelys på egen yrkespraksis og relatere spesialpedagogisk kompetanse til sitt konkrete praksisfelt. Aksjonslæring brukes gjennomgående som arbeidsform.

Emnet har to hovedtemaer:

1) overganger fra barneskole til ungdomsskole, ungdomsskole til videregående opplæring, og fra videregående opplæring til utdanning og arbeidsliv.

2) sentrale vansker på ungdomstrinnet og innen videregående opplæring, som nevroutviklingsforstyrrelser og psykososiale vansker, med fokus på tilrettelegging og kunnskapsbaserte spesialpedagogiske tiltak og strategier.  

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vansker på ungdomstrinnet og i videregående opplæring
  • har kunnskap om kunnskapsbaserte spesialpedagogiske strategier for tilrettelegging
  • har kunnskap om ulike støttesystemer og deres funksjon
  • har kunnskap om overgangers betydning for utdanning og arbeidsliv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevant teori og forskning til å reflektere over og begrunne praksis
  • kan redegjøre for praktisk pedagogiske utfordringer og spesialpedagogiske strategier i møte med sentrale vansker på ungdomstrinnet og videregående opplæring
  • kan redegjøre for prosessen knyttet til retten til individuelt tilrettelagt opplæring
  • kan identifisere mangler i egen kunnskap og kompetanse, samt se grensene for det mandatet som tillegges den stilling man innehar, som grunnlag for å søke hjelp og støtte i sitt arbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og reflektere over egen yrkesrolle, og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
  • kan bidra til skapende dialog og samarbeid
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan ta stilling til, diskutere og begrunne eget ståsted i møte med problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet

 

Obligatoriske aktiviteter
  1. Et muntlig fremlegg i gruppe.
  2. Et skriftlig arbeid som kan leveres individuelt eller i gruppe.

Begge arbeidskravene må vurderes til godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Eksamen

Semesteroppgave (oppgaveteksten gjøres kjent for studentene under emnets første samling).

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Videreutdanning i spesialpedagogikk: deltagelse og marginalisering 8-13
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)