SLED300 Strategi

    • Emnekode
      SLED300
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: SMAR100 Markedsføring og SORG100 Organisasjonsforståelse eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Strategibegrepet i et historisk perspektiv
  • Strategisk planlegging, analyse og ledelse
  • Ekstern analyse
  • Intern analyse
  • Generiske strategier, posisjonering og profilering
  • Strategisk valg og implementering
  • Virksomhetens samfunnsansvar
  • Nyere strategisk praksis
  • Digitaliseringen og bærekraftens påvirkning på strategisk planlegging, analyse og ledelse – muligheter og utfordringer 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for strategibegrepet i et historisk perspektiv
  • kan drøfte og anvende strategibegrepet
  • kan beskrive den strategiske planleggingsprosessen og generiske strategier
  • kan forklare fundamentale teorier, modeller og analytiske verktøy brukt i strategisk analyse
  • kan gjøre rede for hvordan strategier kan bidra til å nå mål om verdiskaping, effektivitet og lønnsomhet
  • kan gjøre rede for strategi i dynamiske omgivelser og kjenner til nyere strategisk praksis
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en grunnleggende strategisk analyse for en virksomhetsenhet med fokus på omgivelses- og markedsfaktorer og virksomhetens interne ressurser
  • kan drøfte sammenhengen mellom strategi og andre økonomi- og ledelsesfag
  • kan innhente og anvende relevant informasjon fra varierte kilder for å belyse bedriftens konkurransesituasjon og forhold i bransjen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere problemstillinger rundt etikk og bærekraft og vise til samfunnsansvar i forbindelse med virksomhetens strategiske beslutninger 
  • kan samarbeide med andre i en strategiprosess og kommunisere resultatene på det til enhver tid gjeldende undervisningsspråk
  • kan delta i drøfting av strategisk analyse i en virksomhet, evaluere alternativer og gi anbefalinger om strategiske valg
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, oppgaveløsing, gruppearbeid, seminarer, diskusjoner og presentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter

Det er 1-3 arbeidskrav i emnet. Arbeidskravene vil kunne bestå av flervalgstest og/eller skriftlig innlevering. Det opplyses om antall arbeidskrav og formen på disse i høgskolens læringsplattform ved emnets start.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
4,5 Time(r)
  • Alle
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
3LED300 Strategi
7,5
KLED300 Strategi
7,5
ØKA1021 Strategy
7,5
Emnenavn på engelsk: 
Strategy
Emnenavn på nynorsk: 
Strategi
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i økonomi og administrasjon, nettbasert
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)