RUPS4005 Forskning, formidling og fagutvikling

    • Emnekode
      RUPS4005
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Bestått

      • Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet – S1 (H) 10 studiepoeng
      • Etikk, lovverk og organisering – S1 og S2 (H/V) 10 studiepoeng
      • Relasjon, kommunikasjon og samhandling – S2 (V) 10 studiepoeng
Emnets innhold
  • Vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder
  • Identifisering og kritisk vurdering av kunnskapskilder
  • Systematisk fagutviklingsarbeid
  • Identifisering og planlegging av aktuelle forskningsprosjekter innen fagfeltet
  • Formidling av eget fag og forskning

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder for å utøve og videreutvikle både psykisk helse- rus- og avhengighetsarbeid.
  • har kunnskap om metoder for å identifisere og kritisk vurdere kunnskapskilder som er relevante for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.
  • har kunnskap om systematisk fagutviklingsarbeid og om vilkårene for fag- og utviklingsarbeid innen både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner og menneskesyn, forklaringsmodeller, forskning på og behandling av psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer.
  • kan bruke relevante metoder for å finne og kritisk vurdere relevans og kvalitet av ulike kunnskapskilder og kunne ta kunnskap i bruk.
  • kan gjennomføre og evaluere fagutviklingsprosjekter med utgangspunkt i forskningsbasert, praksisbasert og erfaringsbasert kunnskap.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om eget fag og om forskning i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, andre berørte, samarbeidspartnere, beslutningstakere og befolkningen generelt.
  • kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Digitale læringsressurser
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Studentpresentasjoner
  • Selvstudium
  • Oppgaveskriving

Det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlige har ansvaret for at evalueringen gjennomføres.

Obligatoriske aktiviteter
  • Individuell skriftlig oppgave
  • Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
  • Deltagelse på opponentskapsseminar
  • 2 timer obligatorisk veiledning på eksamensoppgaven

 

 Obligatoriske krav må være godkjent før man kan ta eksamen i emnet.  

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
  • Alle
Eksamen

Skriftlig semesteroppgave som skrives individuelt eller i gruppe på 2 studenter.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Det er utarbeidet egne retningslinjer for semesteroppgaven.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Master i psykisk helsearbeid
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)