RUPS4001 Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet

    • Emnekode
      RUPS4001
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Historiske og faglige perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
  • Sentrale begreper i psykisk helse- og rusarbeid
  • Betydningen av menneskers egne erfaringer og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
  • Kriser, traumer, tap, rasisme, vold og seksuelle overgrep
  • Helsefremmende og forebyggende aspekter innen psykisk helse- og rusarbeid
  • Klassifikasjoner, uttrykksformer og erfaringer av psykiske lidelser og rus lidelser
  • Stigma, eksklusjon, utenforskap, sosial deltakelse og integreringsprosesser
  • Kunnskapsbasert praksis og informasjonskompetanse

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

 

  • har avansert kunnskap om hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver herunder historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv.
  • har inngående kunnskap om hvordan problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås fra ulike perspektiver.
  • har inngående kunnskaper om betydningen av menneskers egne erfaringer og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet.
  • har inngående kunnskap om betydningen av kjønn, alder, sosiokulturell kontekst og levekår, herunder økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse for psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet.
  • har avansert kunnskap om samspillet mellom psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og sammenhenger med fysisk helse og livsbelastninger, herunder kriser, traumer (inkludert historiske traumer), tap, rasisme, vold og seksuelle overgrep.
  • har inngående kunnskap fra ulike perspektiver om forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme bedringsprosesser, gode hverdagsliv og sosial deltakelse i for eksempel skole og arbeidsliv.
Ferdigheter

Studenten

 

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet og problemer knyttet til psykiske helse, rusmiddelbruk og avhengighet og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse.
  • kan analysere samspillet mellom kjønn, alder og sosiokulturell kontekst, herunder minoritetskulturer, og problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og kan anvende kunnskapen for å møte differensierte hjelpebehov.
  • kan analysere samspillet mellom psykisk helse og rusmiddelbruk og levekår, herunder økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse.
  • kan analysere samspillet mellom psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og fysisk helse og livsbelastninger, herunder kriser, vold, tap og seksuelle overgrep og bruke dette til å gjennomføre avansert psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.
  • kan arbeide på individ, gruppe og samfunnsnivå for å fremme bedringsprosesser, gode hverdagsliv og sosial deltakelse i for eksempel skole og arbeidsliv for dem det gjelder, deres familie og nettverk.
Generell kompetanse

Studenten

 

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver.
  • kan kommunisere om ulike perspektiver og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Gruppearbeid
  • Selvstudium
  • Oppgaveskriving
  • Digitale læringsformer

Det inngår ikke praksis i emnet.

Det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlige har ansvaret for at evalueringen gjennomføres.

Obligatoriske aktiviteter
  • Et skriftlig individuelt arbeidskrav
  • Et skriftlig arbeidskrav i gruppe
  • Deltagelse i seminarer.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen kan avlegges på norsk eller engelsk.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Master i psykisk helsearbeid
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)