RÅD1002 Rådgivning som helhetlig tjenestetilbud
- EmnekodeRÅD1002
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedLillehammer
 - Forkunnskapskrav
Eksamen for Råd 1001 må være bestått før en kan gå opp til eksamen på Råd 1002.
 
Modulen fokuserer på å utforske og lære personlige kompetanser til å møte utfordringer i veiledning av ungdom. Sentrale temaer er etisk bevissthet og relasjonskompetanse i arbeid med ungdom. Det legges særlig vekt på å videreutvikle studentens ferdigheter og holdninger i sitt arbeid som veileder. Dette innebærer blant annet utvidet forståelse for kommunikasjonsprosesser i sitt virke som rådgiver, og fordypet kunnskap om relevante veiledningstradisjoner og teorier.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- har inngående kunnskap om relasjonskompetanser som etablerer, fremmer og vedlikeholder samarbeidet mellom veileder og den/ de andre
 - har avansert kunnskap om og innsikt i hvordan veileders kommunikasjon og samhandling skaper betingelser for den/de andres endrings- og handlingskompetanse
 - har kunnskap om sosialpedagogisk grunnlagstenkning, teori og metode
 - har oversikt over og innsikt i tilpasning av metoder og arbeidsmåter til ulike sekvenser i veiledningsprosessen
 
- kan sette rammer for, etablere relasjoner og lede veiledningsprosessene på en måte som fremmer elever sin evne til å gjøre utdannings- og yrkesvalg
 - kan planlegge, begrunne og gjennomføre karriereveiledning i tråd med teori, og reflektere grundig over egen veilederrolle
 - kan tilpasse og kritisk vurdere arbeidsmåter til elevers forutsetninger, livssituasjon og erfaringsbakgrunn
 - har et personlig forhold til valg og begrunnelse av arbeidsmåter i veiledningsfunksjonen som rådgiver
 
- har faglig og personlig integritet som veileder på etisk forsvarlig grunnlag
 - er i stand til å kommunisere og samhandle både med spesialister og allmennheten, i samsvar med yrkesetiske normer og verdier
 
I emnet gjennomføres det to fysiske samlinger over tre dager hver. I tillegg noen digitale samlinger/møtepunkter.
Varierte arbeidsformer tas i bruk som:
- forelesinger (både digitalt og fysisk)
 - skriftlige oppgaver
 - studentframlegg
 - plenumsdrøftinger
 - erfaringsutveksling
 - individuell refleksjon og samarbeid i grupper
 
Studentene skal levere et skriftlig arbeidskrav som omhandler selvrefleksjon knyttet til rådgiveren som veileder, og skal løses individuelt med et omfang på 1600-2400 ord.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 14 Dag(er)  | 
  | 
Hjemmeeksamen over 14 dager.
Studenten skal skrive en individuell oppgave på 3200 - 4000 ord. Det legges vekt på bruk av teori til å reflektere kritisk over erfaringer fra praksis.
Besvarelsen vurderes med bestått/ikke bestått.