PUB3000 Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Fullført førskole- eller barnehagelærerutdanning

Emnets innhold

Emnet er bygd opp av to temaer.

  1. Ledelse av barnehagens som lærende organisasjon- Kunnskap om ledelse og etablering av profesjonelle læringsfelleskap.

 

Under dette temaet vil barnehagen som lærende organisasjon, jamfør Rammeplan for barnehager (2017), være overordnet. Studentene vil få innføring i ulike teoretiske perspektiver på en lærende organisasjon, kunnskapsutvikling og barnehagefaglig kompetansebygging. Temaet vil ha fokus på hvordan personalets kunnskaper og kompetanse virker inn på barnehagens kvalitet, og hvordan kompetanseutvikling hos personalet er med å heve kvaliteten i arbeidet med barnas utvikling og læring. Gjennom studiet vil studentene få erfaring med og kunnskap om hvordan de kan etablere og lede gode profesjonelle læringsfelleskap, som tar vare på både individuelle og kollektive læringsprosesser. Utvikling av en lærende barnehage er en kontinuerlig prosess med fokus på lærings- og kunnskapsutvikling, og studenten vil få erfaringer med teamledelse og teamlæring gjennom ledelse av sitt utviklingsarbeid i studiet.

 

 

  1. Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen- Forbedre og endre etablert praksis i barnehagefeltets kompleksitet og mangfoldighet.

 

Dette temaet vil ha fokus på endrings og utviklingsarbeid i barnehagen, slik at barnehagen kan møte både nåtidens og fremtidens krav til kvalitet. Studentene skal få erfaringer med utviklingsarbeid som redskap for å forbedre og endre praksis, og stille spørsmål til etablerte sannheter og praksiser. Studentene skal få en innføring i systematisk arbeid og ulike faser i et utviklingsarbeid, og hvordan man kan lede personalet til observasjon, analyse og vurdering av etablert praksis. Temaet vil legge vekt på relasjonene mellom deltakerne og at de kollektive samhandlingene har stor betydning for profesjonslæringen. Mangfoldet og ulike kompetanser i barnehagen skal brukes på en positiv måte i felles kompetansebygging. Studentene skal få øvelse i problematisering, kritisk refleksjon og diskusjon av erfaringer og egen praksis. Studentene skal bruke relevant kunnskap til å analysere og diskutere videre handling.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • Har inngående kunnskap om Rammeplanen for barnehagen, og barnehagen som lærende organisasjon
  • har inngående kunnskap om hvordan de skal etablere og lede gode profesjonelle læringsfelleskap
  • har avansert kunnskap om teamledelse og teamlæring
  • har inngående kunnskap om å få implisitt kunnskap til å bli eksplisitt kunnskap i et læringsfelleskap
  • har inngående kunnskap om teori rundt ledelse av utviklingsarbeid
  • har innsikt i ulike dilemmaer i utviklingsarbeid, mellom styring, autonomi og profesjonelt ansvar
Ferdigheter

Kandidaten

  • Har inngående kunnskap om Rammeplanen for barnehagen, og barnehagen som lærende organisasjon
  • har inngående kunnskap om hvordan de skal etablere og lede gode profesjonelle læringsfelleskap
  • har avansert kunnskap om teamledelse og teamlæring
  • har inngående kunnskap om å få implisitt kunnskap til å bli eksplisitt kunnskap i et læringsfelleskap
  • har inngående kunnskap om teori rundt ledelse av utviklingsarbeid
  • har innsikt i ulike dilemmaer i utviklingsarbeid, mellom styring, autonomi og profesjonelt ansvar
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede og gjennomføre utviklingsarbeid
  • kan kommunisere faglige begrunnelser for læring og utvikling i profesjonsfelleskapet
  • kan kommunisere utfordringer og tenke kritisk rundt utviklingsarbeidet i profesjonsfelleskapet
  • kan være en tydelig leder og motivator på alle nivåer i utviklingsarbeidet
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er bygd opp av to temaer.

  1. Ledelse av barnehagens som lærende organisasjon- Kunnskap om ledelse og etablering av profesjonelle læringsfelleskap.

 

Under dette temaet vil barnehagen som lærende organisasjon, jamfør Rammeplan for barnehager (2017), være overordnet. Studentene vil få innføring i ulike teoretiske perspektiver på en lærende organisasjon, kunnskapsutvikling og barnehagefaglig kompetansebygging. Temaet vil ha fokus på hvordan personalets kunnskaper og kompetanse virker inn på barnehagens kvalitet, og hvordan kompetanseutvikling hos personalet er med å heve kvaliteten i arbeidet med barnas utvikling og læring. Gjennom studiet vil studentene få erfaring med og kunnskap om hvordan de kan etablere og lede gode profesjonelle læringsfelleskap, som tar vare på både individuelle og kollektive læringsprosesser. Utvikling av en lærende barnehage er en kontinuerlig prosess med fokus på lærings- og kunnskapsutvikling, og studenten vil få erfaringer med teamledelse og teamlæring gjennom ledelse av sitt utviklingsarbeid i studiet.

 

 

  1. Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen- Forbedre og endre etablert praksis i barnehagefeltets kompleksitet og mangfoldighet.

 

Dette temaet vil ha fokus på endrings og utviklingsarbeid i barnehagen, slik at barnehagen kan møte både nåtidens og fremtidens krav til kvalitet. Studentene skal få erfaringer med utviklingsarbeid som redskap for å forbedre og endre praksis, og stille spørsmål til etablerte sannheter og praksiser. Studentene skal få en innføring i systematisk arbeid og ulike faser i et utviklingsarbeid, og hvordan man kan lede personalet til observasjon, analyse og vurdering av etablert praksis. Temaet vil legge vekt på relasjonene mellom deltakerne og at de kollektive samhandlingene har stor betydning for profesjonslæringen. Mangfoldet og ulike kompetanser i barnehagen skal brukes på en positiv måte i felles kompetansebygging. Studentene skal få øvelse i problematisering, kritisk refleksjon og diskusjon av erfaringer og egen praksis. Studentene skal bruke relevant kunnskap til å analysere og diskutere videre handling.

Arbeidskrav

Studentene får 2 arbeidskrav i hvert semester som skal være godkjent før de kan gå opp til eksamen. I tillegg skal studentene gjennomføre et utviklingsarbeid på egn arbeidsplass.

  • En individuell skriftlig oppgave (høst)
  • Et muntlig gruppefremlegg over gitt tema (høst)
  • En individuell skriftlig oppgave over plan for utviklingsarbeidet (vår)
  • Gjennomføre et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
  • En individuell skriftlig rapport over utviklingsarbeidet, gjennomføring og evaluering (vår)
Vurdering

En individuell skriftlig hjemmeeksamen over en uke

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
1 Uke(r)
  • Alle
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk