PSY2305 Abnormal psykologi

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      PSY2301 Biologisk psykologi

Emnets innhold

Emnet Abnormal psykologi gir en generell innføring i psykiske lidelser blant barn og voksne, samt andre tilstander som berører mental helse, trivsel og velvære. Sentralt stoff er de vanligste psykiske lidelser som angst og depresjon, alvorlige sinnslidelser, rusproblematikk, atferdsproblemer, læringsvansker, samt utviklingsforstyrrelser.

Læringsutbytte

Kunnskap
  • Måling og forskningsmetoder
  • Diagnostisering
  • Teorier og årsaker
  • Behandling og forebygging
  • Prevalens (utbredelse)
  • Forløp (utvikling over tid)
  • Assosierte karakteristika og lidelser
  • Forskjeller mellom befolkningsgrupper
Ferdigheter
  • Redegjøre for symptomer og drøfte diagnoser
  • Drøfte behandlingsformer og forebyggende tiltak
  • Drøfte årsaksteorier og forskning
Generell kompetanse
  • Vite hva som ligger i begrepene normalt og abnormalt, som kategorier og kontinuum
  • Forstå spekteret av psykiske lidelser, samt grensene og relasjonene mellom disse
  • Forstå samspillet mellom biologiske, psykologiske og sosiale årsaksfaktorer
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, øvelser, PBL-gruppeundervisning, kasusbasert undervisning, veiledning.

Obligatoriske aktiviteter

Deltakelse på obligatorisk seminarundervisning (vanligvis fire av fem seminarer) og godkjent innlevering av skriftlig arbeid eller muntlig presentasjon. Nærmere informasjon (om f.eks. antall, omfang, tid, innhold, form) gis av emneansvarlig ved semesterstart.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100
Utdypende detaljer kommer
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
1PSABNOR Abnormal psykologi
10
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for psykologi