PROKO3000 Videreutdanning i prosessledelse i kompetanseutvikling for NAV

    • Emnekode
      PROKO3000
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Modul 1. Organisasjonsforståelse - kompetanse for endring i offentlige organisasjoner

  • Om dette studiet: Fagperspektiv, oppbygging og pedagogiske grunnlag – etablering av strukturer og avtaler
  • Struktur og prosesser i offentlige organisasjoner
  • Profesjon, makt og konflikt
  • Ledelse er å lede mennesker
  • Oppgave – kompetanse – roller -strukturer
  • Endring – ledelse og læring
  • Erfaringslæring – refleksjon, analyse, antagelse og handling
  • Organisatoriske prosesser og rammebetingelser
  • Oppgaver og roller – relasjoner mellom nivåer

Modul 2.  Ledelse av prosesser – lærende ledelse

  • Ulike forståelser av ledelse
  • Kompleksitet og samhandling – likhet og ulikhet
  • Ledelse og læring - integrering av arbeids- og læringsprosesser –
  • Designe arbeids- og læringsprosesser
  • Rolleforståelse – rollen som prosessleder
  • Prosessledelse – strukturelle forutsetninger
  • Deltakelse, involvering, ansvar og myndiggjøring
  • Ledelse av/i lærings- og utviklingsprosesser -
  • Kartlegging av kompetansebehov

Modul 3.  Arbeidsplassen som læringsarena

  • Identifisere, forstå og håndtere kompetansebehov
  • Evidensbasert kunnskap versus erfaringsbasert kunnskap
  • Forutsetninger for utvikling av et godt læringsmiljø
  • Integrerte prosesser – forbindelser mellom arbeid og læring
  • Samhandling – sammensatt kompetanse som grunnlag for utvikling av ny kompetanse
  • Analyse som grunnlag for handlingshypoteser og utprøving
  • Grenser og grensesetting som felles forståelsesgrunnlag

Modul 4. Egen rolle og autoritet

  • Arbeide med forståelsen av egne reaksjoner i rollen som prosessleder
  • Om å se, forstå og tåle motstand
  • Autoritet i rollen som prosessleder
  • Ledelse av læringsprosesser - forbindelser mellom arbeidsformer og –arenaer
  • Eksamen – faglige hovedperspektiver

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om organisatoriske prosesser i offentlige arbeidsorganisasjoner og rammebetingelser for ledelse av slike organisasjoner
  • inngående kunnskap om grunnlaget for integrering av ledelse, læringsprosesser og arbeidsprosesser
  • har kunnskap om betydningen av og forutsetningene for å utvikle læringskultur i en arbeidsorganisasjon
  • har inngående kunnskap om hvordan erfaringslæring kan danne grunnlag for integrering av arbeidsprosesser og utviklingsprosesser, spesielt gjennom anvendelse av prinsippene bak aksjonslæring
Ferdigheter
  • kan analysere organisatoriske prosesser
  • kan analysere organisatoriske og prosessuelle rammer for utøvelse av egen prosesslederrolle
  • kan analysere kompetansebehov i arbeidsorganisasjonen
  • kan skape tydelighet og aksept for oppgaver og roller
  • kan identifisere og håndtere ulike krefter som spiller seg ut i organisasjoner i utvikling, omstilling og endring
  • kan integrere lærings- og arbeidsprosesser i en arbeidsorganisasjon
  • kan bruke ulike arbeidsmetoder i ledelse av lærings- og arbeidsprosesser, herunder skape forbindelser mellom refleksjon og handling som en integrert del av arbeidsprosessen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede samarbeid på tvers av fag/profesjoner/tjenesteområder for å skape felles læring og grunnlag for felles handling
  • kan lede integrerte læringsprosesser i en organisasjon
  • utviser faglig og personlig autoritet i prosesslederrollen
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet i studiet består av en kombinasjon av individuelt arbeid med lesing av litteratur, gjennomgang av videoforelesninger, oppgaver som skjer før samlingene og ferdighetstrening, øvelser og veiledning i grupper på samlinger. Det etableres skrivegrupper på inntil 3 studenter som jobber med oppgaver mellom samlingene.
Læringsprosessen og fagstoffet digitaliseres og struktureres i Canvas, siom benyttes som nettbasert læringsplattform.

Modellen bygger på prinsippet om omvendt undervisning (flipped Classroom) som har som utgangspunkt at studentene forbereder seg individuelt via læringsressurser (lese litteratur/tekster og se forelesninger via video) før de kommer på samlingene, og samlingene benyttes i stor grad til andre læringsaktiviteter (ferdighetstrening, øvelser etc.).

Obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg til avsluttende eksamen:

  • Deltakelse i 80 % av den totale samlingstiden. Det kan gis unntak ved særlige omstendigheter. Da avtales andre tiltak som kompensasjon.
  • Aktiv deltakelse i læringsgrupper på samlingene.
  • Mellom samlingene skriver studentene mindre refleksjonsnotater som deles i skrivegruppene og danner grunnlag for eksamensproduktet. 
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
  • Alle
Eksamen

Eksamen består av en semesteroppgave som er basert på gjennomgående arbeid i skrivegruppene knyttet til utfordringer i egen praksis. Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
Ca. 80 % av emnet overlapper LEDPROLedelse av prosesser 1 (30 studiepoeng). Ved innpassing i andre studier vil det derfor ikke være mulig å få full uttelling i studiepoeng for begge studiene.
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Økonomisk-administrativ utdanning
Studieprogram
Videreutdanning i prosessledelse i kompetanseutvikling for NAV
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)