PRA3000 Praksisveiledning i helse-, sosial-, og velferdstjenesten

    • Emnekode
      PRA3000
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum, Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav.

Emnets innhold
  • Sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
  • Rammer for læring og læring i praksis
  • Veiledningstradisjoner
  • Veilednings hensikt og veilederrollen
  • Ulike veiledningsmetoder
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Informasjonskompetanse, kilde og referanseteknikk
  • Formativ og summativ vurderinger i praksis
  • Skikkethetsvurderinger
  • Veiledning i etiske dilemmaer
  • Refleksjon over egen veiledningspraksis

Læringsutbytte

Studenten har ved fullført emne oppnådd følgende læringsutbytte i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studente
• har kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
• har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner
• har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
• har inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
• har kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

Ferdigheter

Studenten 
• kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper
• kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger 
• kan planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytter og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
• kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
• kan anvende ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi

Generell kompetanse

Studenten
• kan kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen 
• kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis 
• kan identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
• kan anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler

Arbeids- og undervisningsformer

I praksisveilederutdanningen vil det bli benyttet metoder som stimulerer studentens egenaktivitet, selvstendighet og kritiske tenkning

  • Erfaringsutveksling vil ha en sentral rolle. Både på tvers av profesjonstilhørighet og innad i de ulike profesjonsbakgrunnene studentene bringer med seg inn i studiet.
  • Undervisningsmetodene som brukes i studiet vil variere fra forelesninger, digitale verktøy, gruppeoppgaver, øvelser i ulike veiledningsmetoder og selvstudie.
  • I selvstudie kan studentene jobbe i grupper eller individuelt.
  • Det legges vekt på at studentene tilegner seg kunnskap gjennom nyere faglitteratur og forskning.
  • Det vil være arbeidskrav til forberedelser mellom samlingene.
  • Høgskolen benytter digital læringsplattform i utdanningen.
Obligatoriske aktiviteter
  1. Minimum 80 % deltagelse på studiesamlinger
  2. Skriving av 3 logger med fokus på refleksjon over egen veiledningspraksis
  3. Faglig gruppepresentasjon
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
5 Dag(er)
  • Alle
Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 5 dager. 
Prestasjonen vurderes med Bestått/Ikke bestått.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PRAKSIS
10
01.08.2023
Emnenavn på engelsk: 
Supervision competence in practical studies
Emnenavn på nynorsk: 
Rettleiingskompetanse i praktiske studiar
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Veilederutdanning for praksisveiledere
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)