PRA3000 Praksisveiledning i helse-, sosial-, og velferdstjenesten
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum, Lillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen krav.
- Sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
- Rammer for læring og læring i praksis
- Veiledningstradisjoner
- Veilednings hensikt og veilederrollen
- Ulike veiledningsmetoder
- Kunnskapsbasert praksis
- Informasjonskompetanse, kilde og referanseteknikk
- Formativ og summativ vurderinger i praksis
- Skikkethetsvurderinger
- Veiledning i etiske dilemmaer
- Refleksjon over egen veiledningspraksis
Læringsutbytte
Studenten har ved fullført emne oppnådd følgende læringsutbytte i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Studente
• har kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
• har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner
• har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
• har inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
• har kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
Studenten
• kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper
• kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
• kan planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytter og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
• kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
• kan anvende ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi
Studenten
• kan kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
• kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
• kan identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
• kan anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
I praksisveilederutdanningen vil det bli benyttet metoder som stimulerer studentens egenaktivitet, selvstendighet og kritiske tenkning
- Erfaringsutveksling vil ha en sentral rolle. Både på tvers av profesjonstilhørighet og innad i de ulike profesjonsbakgrunnene studentene bringer med seg inn i studiet.
- Undervisningsmetodene som brukes i studiet vil variere fra forelesninger, digitale verktøy, gruppeoppgaver, øvelser i ulike veiledningsmetoder og selvstudie.
- I selvstudie kan studentene jobbe i grupper eller individuelt.
- Det legges vekt på at studentene tilegner seg kunnskap gjennom nyere faglitteratur og forskning.
- Det vil være arbeidskrav til forberedelser mellom samlingene.
- Høgskolen benytter digital læringsplattform i utdanningen.
- Minimum 80 % deltagelse på studiesamlinger
- Skriving av 3 logger med fokus på refleksjon over egen veiledningspraksis
- Faglig gruppepresentasjon
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 5 Dag(er) |
|