PPUPRA2 Praksis 2. periode
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
2PRAPH1-Praksis 1. periode må være fullført og bestått.
Praksisopplæringen i Praktisk-pedagogisk utdanning skal være veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en del av helheten i utdanningen og anses som en læringsarena på lik linje med fagstudiene på høgskolen. Det er progresjon i praksisopplæringen, og den knyttes til alle sider ved skolens virksomhet.
Det skal fortsatt legges vekt på oppgavene fra første praksisperiode. I tillegg vil det bli gitt konkrete fagspesifikke oppgaver.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om læreplananalyse og utarbeiding av lokale læreplaner/årsplaner og periodeplaner
- har kunnskap om vurdering for og av læring i fagene
- har kunnskap om samarbeid med foresatte og faglige instanser for å identifisere behov hos elevene og iverksette nødvendige tiltak
- har kunnskap om utarbeidelse av individuell opplæringsplan (IOP)
- har kunnskap om skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing, barn og unge i krise
- har kunnskap om elevenes identitetsutvikling og kulturelle bakgrunn som utgangspunkt for læring
- har kunnskap om å planlegge og gjennomføre foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
- har kunnskap om skolens rutiner og arbeid med barn og unge i vanskelige livssituasjoner
Studenten
- har ferdigheter i å planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
- kan bruke varierte, elevaktive, meningsfylte og sentrale metoder og læringsformer i fagene, inkludert digitale verktøy
- kan tilpasse opplæringen til elevers ulike evne og anlegg, interesser og bakgrunn
- kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsfremmende tilbakemeldinger (vurdering for og av læring) for å sikre progresjon i elevenes læring og utvikling
- kan benytte ulike vurderingsformer i fagene (bl.a skriftlige prøver, mapper, ferdighetsprøver og muntlig aktivitet)
- kan samarbeide med elever i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
- kan bruke nærmiljøet og ulike institusjoner som læringsarena
- kan planlegge og gjennomføre foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
- kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på
Studenten
- kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
- har innsikt i egen utvikling som lærer og kan drøfte egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- kan samhandle med kollegaer, skoleledelse, foresatte og andre aktører i og utenfor skolen
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Andre praksisperiode består av 30 dager (6 uker) praksis. Praksisopplæringen gjennomføres fortrinnsvis som par- eller gruppepraksis. Første praksisperiode skal fortrinnsvis være i videregående opplæreing.
Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom Høgskolen i Innlandet, skoleleder og rektor ved praksisskolen. Høgskolen i Innlandet har partneravtaler med grunnskoler og videregående skoler i Oppland, Hedmark og nordlige Akershus. I tillegg inngår høgskolen korttidsavtaler om praksisopplæring med skoler i andre områder dersom det er hensiktsmessig.
Hvert praksisparti har en faglærer på høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene i praksisperiodene. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen ved PPU som ligger på høgskolens hjemmesider.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | 100% |