PPU3017 Fagdidaktikk i matematikk I
- EmnekodePPU3017
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- læreplananalyse
- arbeidsmåter i matematikk
- undervisningsformer i matematikk
- læringsteorier i matematikk
- tilpasset opplæring i matematikk
- vurdering i matematikk
- lærevansker i matematikk
- læremidler i matematikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kjennskap til gjeldende læreplanverk, og fagets utvikling som skolefag
- har bred kunnskap om ulike teorier for læring av matematikk
- har inngående kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder i faget
- har bred kunnskap om matematiske modeller og deres bruk i undervisningen
- har kunnskap om resultater fra matematikkdidaktisk forskning og utviklingsarbeid
- har bred kunnskap om tilpasset opplæring i matematikk
- har kunnskap om lærevansker i faget og mulig måter å møte disse på
- kjenner til problemstillinger relatert til kjønn, språk og ulik kulturell bakgrunn
- har bred kunnskap om vurderingsarbeid i matematikk
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, reflektere og vurdere undervisning i matematikk med utgangspunkt i gjeldende læreplan, teori og forskning
- kan gjøre rede for betydningen av muntlig kommunikasjon for utvikling av matematiske begreper og forståelse
- kan bruke digitale og teknologiske ressurser i matematikkundervisningen
- kan bruke historiske og kulturelle momenter i sin planlegging av undervisning
- kan gi eksempler på og vurdere betydningen av grunnleggende ferdigheter i matematikk og regning som grunnleggende ferdighet i alle fag, og utnytte dette i planleggingen av undervisningen
- kan legge til rette for tilpasset opplæring på bakgrunn av elevers ulike erfaringer, motivasjon og kunnskap
- kan anvende ulike former for vurdering av elevers kunnskap og ferdigheter i faget
Studenten
- kan beskrive matematikk som et dynamisk fag der kreativitet og fantasi spiller en viktig rolle for kunnskapsbygging
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
- kan reflektere over hvordan læreren kan motivere elevene i faget og hvordan undervisningen kan bidra til allmenndannelse hos elevene
- kan samarbeide med elever, foresatte og kolleger om opplegg og på den måten bidra til interesse for faget og en positiv holdning til fagets plass i skole og samfunnsliv
- kan kommunisere muntlig og skriftlig om faglige problemstillinger
- forelesninger
- seminar
- selvstudium
- arbeid i grupper med oppgaver som omhandler matematikk
- bruk av digital læringsplattform
- bruk av digitale verktøy i undervisningen
- inntil 4 individuelle innleveringer, hvorav en er en muntlig presentasjon
- 75 % frammøte i henhold til undervisningsplanen. Det er studenten som selv er ansvarlig for å bli registrert og ha oversikt over eget fravær.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) | 100% |
- 5 timer individuell skriftlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet