PPU3016 Fagdidaktikk i naturfag II
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- fordypning i forskning om læringsprogresjoner, utforskende arbeidsmåter, begrepsutvikling, argumentasjon og det naturvitenskapelige språket
- koble erfaringer fra egen praksis opp mot relevant faglitteratur
- sammenlignende læreplananalyser (nasjonalt og internasjonalt perspektiv)
- bruk av modeller og digitale verktøy for læring i naturfaget
- grunnleggende ferdigheter i naturfag
- argumentasjon og debatt i naturfaget
- ekskursjoner, feltarbeid og ekskursjonsmetodikk
- taksonomi, vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
- etikk og valg i naturfagundervisning
- tverrfaglige temaer i naturfagsundervisningen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående naturfagdidaktisk kunnskap om utvalgte emner for relevante trinn
- har bred forståelse for naturfagets verdigrunnlag og progresjon slik det kommer frem gjennom relevant forskningslitteratur
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for naturfagopplæring i Norge og i minst et annet OECD-land
- har spesialisert innsikt i et utvalg læringsstrategier og arbeidsmetoder i naturfag og kan sette disse i arbeid på ulike læringsarenaer
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et konkret læringsforløp i naturfag og analysere det i lys av oppdatert internasjonalt forskningsarbeid og egen praksiserfaring
- kan utvikle og beskrive kjennetegn på kompetanse i naturfag, og anvende dette i en tilpasset og systematisk læringsprogresjon
Studenten
- kan bruke erfaring og nyere forskning for å identifisere og utvikle strategier for videreutvikling av egen naturfagdidaktisk kompetanse
- kan bidra til utvikling av kollegers naturfagdidaktiske kompetanse
- kan samarbeide med aktører som er relevante for naturfag i skolen
- forelesninger med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner
- utforskende og kreative arbeidsmåter
- omvendt undervisning
- ekskursjoner
- gruppearbeid og selvstudium
- veiledning, inkludert hverandrevurdering på arbeidskrav
- bruk av digitale læringsverktøy
- fire arbeidskrav. Arbeidskravene skal reflektere relevante temaer og arbeidsmetoder knyttet til studiet
- 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
- individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet