PPU3011 Fagdidaktikk i religion, livssyn og etikk I
- EmnekodePPU3011
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- fagets historie og egenart
- det flerkulturelle klasserommet
- religionsdidaktikk
- etikkdidaktikk
- filosofiske samtaler i klasserommet
- vurdering
- tilpasset opplæring
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om didaktikk knyttet til RLE-faget
- har bred kunnskap om historisk utvikling, begrunnelse og egenart i faget i grunnskole og videregående opplæring
- har inngående kunnskap om forskrift for faget i skolen
- har bred kunnskap om reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
- har bred kunnskap om sentrale teorier om arbeidsmetoder og vurderingsformer i faget
- har bred kunnskap om kravet om objektiv og nøytral undervisning i et flerkulturelt klasserom
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning på en selvstendig og faglig måte med utgangspunkt i gjeldende læreplaner
- kan bruke varierte arbeidsmåter i undervisningen med vekt på dialog, sammenligning og kritisk refleksjon
- kan legge til rette for og gjennomføre tilpasset opplæring i faget
- kan legge til rette for utvikling av grunnleggende ferdigheter i faget
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen faglig utvikling
Studenten
- kan utvikle holdninger i tråd med gjeldende lov og forskrift, og handlingsberedskap i møte med elever, foreldre og kollegaer
- kan foreta selvstendige valg og begrunnelser, og handle ut fra disse
- kan forstå rollen som verdiformidler og rollemodell i et flerkulturelt i en flerkulturell sammenheng
- kan formidle fagdidaktiske problemstillinger både muntlig og skriftlig
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
- 75 % frammøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
- individuelt refleksjonsnotat om KRLE-/RE-lærerrollen
- digital presentasjon med utgangspunkt i fag didaktisk problemstilling
- individuell eller gruppebasert fagoppgave
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) | 100% |
- 5 timer individuell skriftlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet