PPU3005 Fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag I
- EmnekodePPU3005
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- kroppsøving som skolefag; historisk perspektiv og samfunnsperspektiv
- planlegging og utøvelse av kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i læreplanens innhold, målsettinger og tverrfaglig tema
- undervisning og læringsarbeid på kroppsøvingsfagets og idrettsfagenes ulike arenaer, og arbeid med kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter
- vurdering og veiledning i kroppsøvingsfaget
- sikkerhet i kroppsøvingsfag og idrettsfag
- innføring i relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen kroppsøvingsfaget
- praktisk arbeid med fagdidaktiske problemstillinger
- tilpasset opplæring med utgangspunkt i elevers ulike forutsetninger, kulturell bakgrunn og kjønn
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om og kan kritisk analysere undervisningsprinsipper, læringsstrategier og metoder i kroppsøvingsfaget i lys av nyere forskning
- har inngående forståelse for kroppsøvingsfagets verdigrunnlag og kan vurdere dets implikasjoner for samfunnet og utdanningssystemet
- har kunnskap om sikkerhet knyttet til kroppsøvingsfaget og idrettsfagene
- har innsikt om rettslig lovverk og praktisering, og hvordan dette påvirker læreres pedagogiske handlingsrom.
- kan inngående kunnskap om kroppsøvingsfagets skiftende rolle i samfunnet i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- har inngående kunnskap om hvordan et utvalg av læremidler kan benyttes i kroppsøving og idrettsfag
- har bred kunnskap om arbeid med læreplanens tverrfaglige tema i kroppsøving og idrettsfag
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk reflektere over kroppsøvings- og idrettsfagundervisning basert på forskning, utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
- kan planlegge, lede og legge til rette for undervisningsforløp i kroppsøving og idrettsfag som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser innenfor trygge rammer
- kan differensiere og ivareta et mangfold av elevers behov for tilpasset opplæring, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan utarbeide kriterier, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger i faget kroppsøving og i idrettsfagene
Studenten
- kan formidle og diskutere komplekse fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfaget og idrettsfagene
- kan initiere, lede og evaluere tverrfaglige samarbeid
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflekterer over profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål knyttet til kroppsøvingsfaget og idrettsfagene, og gjennom dette bidra til faglig utvikling og inovasjon
- kan bruke kroppsøvingsfaget til å bygge dype og meningsfulle relasjoner til elever
- kan arbeide systematisk og målrettet for å bygge relasjoner til elever og foresatte
- kan systematisk videreutvikle egen kompetanse i fagene gjennom forskningsbasert praksis, og bidra til kunnskapsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
- forelesninger
- digitale ressurser
- praktisk arbeid ute og inne
- gruppearbeid
- bruk av IKT og digitale hjelpemidler
For å understreke kroppsøvingsfagets egenart blir det gjennomført praktisk-metodiske økter i ulike bevegelsesmiljø – både for å eksemplifisere og aktualisere fagdidaktiske problemstillinger som danner grunnlag for fagdidaktiske refleksjoner og diskusjoner.
- inntil 2 skriftlige arbeider nærmere beskrevet i undervisningsplanen
- 75 % deltagelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) | 100% |
- individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet