PPU3004 Fagdidaktikk i samfunnsfag II
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- bruk av forskning i undervisning og kompetanseheving
- gjennomgående læreplan i samfunnsfagene
- makt og interesser, etikk og valg i samfunnsfagundervisning
- bruk av modeller og digitale verktøy for læring i samfunnsfag
- vurdering i samfunnsfag
- de fem grunnleggende ferdighetene i samfunnsfagene
- kulturell, sosial og økonomisk diversitet i samfunn og klasserom
- mediers makt og påvirkning av samfunn og samfunnsfagene i skolen
- samfunnsfagenes bidrag i å utvikle demokratisk danning og aktive borgere med fokus på de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen (LK20)
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående samfunnsfagdidaktisk kunnskap om utvalgte emner for relevante trinn
- har bred forståelse for samfunnsfagenes verdigrunnlag slik det kommer frem gjennom relevant forskningslitteratur
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for samfunnsfagopplæring i minst ett annet OECD-land
- har spesialisert innsikt i et utvalg læringsstrategier og arbeidsmetoder i samfunnsfagene og kan bruke de på ulike læringsarenaer
- kan gjennomføre etisk bevisst undervisning om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- innehar bevissthet om egen og elevers ferdigheter i kritisk tenkning og hvordan dybdelæring bidrar til økt læringsutbytte i samfunnsfagene
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et konkret læringsforløp i samfunnsfagene og analysere det i lys av oppdatert internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid og egen praksiserfaring
- kan utvikle og beskrive kjennetegn på kompetanse i samfunnsfagene, og anvende dette i en tilpasset og systematisk læringsprogresjon for elevene
- vurdering i samfunnsfagene
Studenten
- kan bruke erfaring og nyere forskning for å identifisere og utvikle strategier for videreutvikling av egen samfunnsfagdidaktisk kompetanse
- kan samarbeide med ulike aktører i samfunnet som er relevante for samfunnsfagene i skolen
- innehar kunnskap og ferdigheter om hvordan man kan arbeide tverrfaglig i samfunnsfagene
- kan orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til samfunnsspørsmål og utvikle egen faglig praksis
- dialogiske forelesninger i klasserommet og omvendt undervisning
- ekskursjoner og bruk av lokalmiljøet i undervisningen
- gruppearbeid og selvstudium
- veiledning og hverandrevurdering
- digitale læringsverktøy
- bruk av digitale læringsplattformer
- kreative og utforskende arbeidsformer
- To arbeidskrav. Arbeidskravenes form og innhold vil bli presentert ved emnets oppstart.
- 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
-
Individuell skoleeksamen. Varighet: 5 timer.
Tillatte hjelpemidler på skoleeksamen: PC, men ikke tilgang til internett. Det er tillatt å ta med pensumlitteratur (bøker, artikler etc.) på fysisk papir eller i bokform.Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
| 100% | Tillatte hjelpemidler på skoleeksamen: PC, men ikke tilgang til internett. Det er tillatt å ta med pensumlitteratur (bøker, artikler etc.) på fysisk papir eller i bokform. |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet