PPU3002 Pedagogikk 2 - Skolen i samfunnet
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Danning og sosialisering:
- identitetsutvikling, kjønn, oppvekstmiljø, jevnalderperspektivet
- digital danning
- ungdomskultur
- flerkulturelle perspektiv
- samiske forhold og samiske elevers rettigheter
Tilpasset opplæring og elevers rettigheter:
- tilpasset opplæring og elever med særskilt behov
- inkluderende læringsmiljø
- forholdet mellom individ og fellesskap
- elever i sorg og krise og vanskelige livssituasjoner
- samarbeid med hjem-skole, kollegaer og andre instanser
- frafallsproblematikk og muligheter i videregående skole og lærebedrifter
- kartlegging
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom utdanningshistorie, utdanningspolitikk og skolens og lærerens rolle i samfunnet
- har bred kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale retningslinjene som gjelder elever og deres rettigheter
- har kunnskap om sosialisering, identitet og etnisitet
- har kunnskap om sammenhenger mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer i arbeidet med tilpasset opplæring, likeverd og frafallsproblematikk
- har kunnskap om om psykososialt læringsmiljø, digital danning og mobbing
- har kunnskap om barn og unge i sorg og krise, overgrep mot barn og andre vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i
- har bred kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skolen
Studenten
- kan formidle og anvende kunnskaper om barn og unges utvikling og analysere de pedagogiske konsekvensene dette har for arbeidet i skolen
- kan analysere elevenes læringsstrategier og læringsutbytte ved hjelp av vurderingsformer og kartleggingsmetoder og trekke konsekvenser for arbeidet med læring
- kan gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og øvrige samarbeidsinstanser i skoleverket
- kan utvikle egen praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov med bakgrunn i ulike teoretiske perspektiver
Studenten
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, personlige og sosiale læring og utvikling
- kan reise problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og selvstendig gjennom teoretisk og empirisk kunnskap og der igjennom bidra til utvikling og endring av egen praksis og av skolens profesjonsfellesskap
- kan bidra til analyse og diskusjon av danningsperspektivet i utvikling av det flerkulturelle samfunnet, medborgerskap og bærekraft
- studentaktive metoder
- gruppearbeid og refleksjonsoppgaver
- forelesninger og seminarer
- individuelt arbeid
- begrepstest
- bruk av digitale ressurser og verktøy
- 75% deltakelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
- en individuell skriftlig oppgave
- muntlig presentasjon i praksisseminar, med utgangspunkt i praksiserfaringer
- deltakelse på praksisseminar
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet