PPU3001 Pedagogikk 1 - Ledelse av læringsprosesser
- EmnekodePPU3001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsmiljø
- klasseledelse
- kontaktlæreren
- relasjoner mellom lærer-elev
- eleven som aktør
- gruppeprosesser og kommunikasjon
- veiledning
- samarbeid mellom hjem og skole
Utvikling og læring
- danningsteori
- læringsteori
- utvikling av grunnleggende ferdigheter
Generell didaktikk
- grunnleggende didaktiske begreper; mål, innhold, arbeidsmåter, tilpasset opplæring og vurdering
- sammenhengen mellom didaktiske begreper
- innføring og bevisstgjøring i observasjon og observasjonsverktøy
- profesjonsfaglig digital kompetanse
- styring av skolen
- skolens lover og forskrifter
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om tilpasset opplæring for å ivareta mangfold og skape et inkluderende læringsmiljø
- har bred kunnskap om teoretiske perspektiver på utvikling, læring og planlegging av læring
- har kunnskap om klasseledelse og elevers danning
- har kunnskap om systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid
- har kunnskaper om vurderingsformer i skolen
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy i undervisning
- har inngående kunnskap om innholdet i og begrunnelsen for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
- har kunnskap om kontaktlærerfunksjonen og samarbeid mellom hjem og skole
Studenten
- kan lede, veilede og motivere enkeltelever, og skape konstruktive, meningsfylte og inkluderende læringsmiljø
- kan legge til rette for progresjon i elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter
- kan forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering
- kan legge til rette for læring og vurdering for læring i elevfellesskapet
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskaper om elevrelasjoner, kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
- kan vurdere ulike læremidler og reflektere over didaktiske muligheter med bruk av digitale hjelpemidler
- kan analysere læreplanverket og utvikle egne planer basert på opplæringens verdigrunnlag, prinsipper og generelle mål for opplæringen, individuelle behov og tverrfaglig samarbeid
Studenten
- kan legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
- har solid kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur
- studentaktive metoder
- gruppearbeid og refleksjonsoppgaver
- individuelt arbeid
- seminarer
- digital læringsplattform
- observasjon i skole
- 75% deltakelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
- individuell skriftlig oppgave
- muntlig presentasjon i gruppe, i praksisseminar, med utgangspunkt i klasse- og undervisningsledelse
- 2 dager observasjon i skole, med fokus på klasseledelse. Studenten tar selv kontakt med en skole for å gjennomføre dette
- deltagelse på praksisseminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
- Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet