PPU3001 Pedagogikk 1 - Ledelse av læringsprosesser

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Læringsmiljø

  • klasseledelse
  • kontaktlæreren
  • relasjoner mellom lærer-elev
  • eleven som aktør
  • gruppeprosesser og kommunikasjon
  • veiledning
  • samarbeid mellom hjem og skole

Utvikling og læring

  • danningsteori
  • læringsteori
  • utvikling av grunnleggende ferdigheter

Generell didaktikk

  • grunnleggende didaktiske begreper; mål, innhold, arbeidsmåter, tilpasset opplæring og vurdering
  • sammenhengen mellom didaktiske begreper
  • innføring og bevisstgjøring i observasjon og observasjonsverktøy
  • profesjonsfaglig digital kompetanse
  • styring av skolen
  • skolens lover og forskrifter

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om tilpasset opplæring for å ivareta mangfold og skape et inkluderende læringsmiljø
  • har bred kunnskap om teoretiske perspektiver på utvikling, læring og planlegging av læring
  • har kunnskap om klasseledelse og elevers danning
  • har kunnskap om systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid
  • har kunnskaper om vurderingsformer i skolen
  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy i undervisning
  • har inngående kunnskap om innholdet i og begrunnelsen for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
  • har kunnskap om kontaktlærerfunksjonen og samarbeid mellom hjem og skole
Ferdigheter

Studenten

  • kan lede, veilede og motivere enkeltelever, og skape konstruktive, meningsfylte og inkluderende læringsmiljø
  • kan legge til rette for progresjon i elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter
  • kan forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering
  • kan legge til rette for læring og vurdering for læring i elevfellesskapet
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskaper om elevrelasjoner, kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
  • kan vurdere ulike læremidler og reflektere over didaktiske muligheter med bruk av digitale hjelpemidler
  • kan analysere læreplanverket og utvikle egne planer basert på opplæringens verdigrunnlag, prinsipper og generelle mål for opplæringen, individuelle behov og tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
  • har solid kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur
Arbeids- og undervisningsformer
  • studentaktive metoder
  • gruppearbeid og refleksjonsoppgaver
  • individuelt arbeid
  • seminarer
  • digital læringsplattform
  • observasjon i skole
Obligatoriske aktiviteter
  • 75% deltakelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
  • individuell skriftlig oppgave
  • muntlig presentasjon i gruppe, i praksisseminar, med utgangspunkt i klasse- og undervisningsledelse
  • 2 dager observasjon i skole, med fokus på klasseledelse. Studenten tar selv kontakt med en skole for å gjennomføre dette
  • deltagelse på praksisseminar
Eksamen
  • Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk