PIL3000 Videreutdanning i planlegging, innovasjon og ledelse
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
Studiet bygger på tre pilarer:
-
Teorier om planlegging, innovasjon og ledelse
-
Metoder for planlegging, innovasjon og ledelse
-
Kollegalæring og erfaringsdeling
Læringsutbytte
Etter fullført emner har studenten følgende totale læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten
-
har inngående kunnskap om relevante teorier og problemstillinger innen planlegging, innovasjon og ledelse
-
har inngående kunnskap om verktøy og metoder i ledelse av planleggings- og innovasjonsprosesser
-
har kunnskap om betydningen av å tilrettelegge for politisk styring og medvirkning i planprosesser
-
har kunnskap om økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft og FNs bærekraftsmål som grunnlag for samfunnsplanlegging og endring
Studenten
-
kan analysere teoretiske perspektiver, og anvende ledelse- og planleggingsmetoder til å fremme endring og innovasjon på tvers av sektorer, mellom kommunal forvaltning og lokalsamfunn og i utvikling av et mer bærekraftig samfunn
-
kan innhente, analysere og kritisk vurdere kunnskap som har betydning for samfunnsplanlegging og endring
-
kan anvende metoder for å stimulere til politikkutvikling og samhandling mellom politikk og administrasjon
Studenten
-
kan anvende relevant lovverk som setter rammer for planleggingsvirksomhet
-
kan delta i debatten knyttet til planlegging, innovasjon og ledelse ved gjenstridige (wicked) samfunnsutfordringer
-
kan vurdere på hvilke måter planlegging kan bidra til å håndtere bærekraftsutfordringer som folketallsnedgang, endret demografi og et spredt bosettingsmønster.
«Omvendt undervisning» vil være en gjennomgående metodikk i studiet. Digitale læringsmidler utvikles og tilgjengeliggjøres for deltakerne før og mellom samlingene. Målet er i størst mulig grad å bruke samlingene til dybdegående faglige diskusjoner samt planlegging og gjennomføring av prosjektarbeid. Med dette pedagogiske grepet legges det til rette for at faglige perspektiver på planlegging, innovasjon og ledelse tas i bruk i kommunenes praksis og konkrete prosjektarbeid. Deltakerne vil med veiledning rigge og gjennomføre egne utviklingsprosjekter, og i så måte få praktisk erfaring med bruk av metoder for planlegging og ledelse av innovasjonsarbeid som en del av studiet. Det vil dessuten tilbys digital veiledning før og imellom samlingene.
Innlevering av påbegynt prosjektoppgave med tilbakemelding fra faglærer. Denne må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen består av to deler:
-
Innlevering av skriftlig prosjektoppgave i gruppe om et selvvalgt tema som faglig er innenfor emnet og hvor pensumlitteratur benyttes.
Alle deltakere i gruppa står til ansvar for alt innhold i oppgaven.
-
Muntlig eksamen i gruppe, under forutsetning av at prosjektoppgaven godkjennes.
Det gis en samlet karakter for oppgaven og muntlig.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig med muntlig justerende | Bestått - Ikke bestått |
|