PEDD2005 Bacheloroppgave med metode

    • Emnekode
      PEDD2005
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnene PEDD1001 og PEDD1002 (eller tilsvarende) må være bestått for å gå opp til eksamen i emnet. Anbefalte forkunnskaper: PEDD1003 og PEDD1004 (eller tilsvarende)

Emnets innhold

Bacheloroppgaven skal være et selvstendig arbeid under veiledning. Målet med oppgaven er å dokumentere studentens evne til å anvende tilegnet kunnskap fra emner i bachelorstudiet i pedagogikk/spesialpedagogikk. Oppgaven skal være en fordypningsoppgave med utgangspunkt i et avgrenset tema og en selvvalgt problemstilling. Det stilles krav til at studentene utviser selvstendig refleksjon i bacheloroppgaven.

Som en del av BA-fordypningen vil det arrangeres et obligatorisk metodekurs hvor det fokuseres på bruk av pedagogisk forskningsmetode inn mot bacheloroppgaven (tilsvarer ex.fac II). Kurset arrangeres som en del av emnet «Bacherloroppgaven med metode». Målet med kurset er at studentene skal oppøve ferdigheter til å gjennomføre egne forskningsprosjekt gjennom bacheloroppgaven, samt utvikle en kritisk og reflektert holdning til etikk og metodebruk i forskning.

Læringsutbytte

Kunnskap
  • Studenten har grunnleggende kunnskap innen pedagogiske forskningsmetoder
  • Studenten har grunnleggende kunnskap innenfor fordypningsområdet som bacheloroppgaven representerer.
Ferdigheter
  • Studenten har ferdigheter for å kunne tolke, analysere og vurdere innhold i pedagogisk forskning.
Generell kompetanse
  • Studenten behersker formelle og faglige krav til et vitenskapelig arbeide.
  • Studenten har utviklet en selvstendig og kritisk holdning til pedagogikkfaget og til den rolle pedagogikkens områder spiller i samfunnet.
  • Studenten er bevisst egne normer og holdninger knyttet til læring og oppdragelse samt kunne begrunne egne verdivalg og vurdere eget arbeid i forhold til de over, intensjoner, planer og forskrifter som er gjeldende i undervisnings- og oppdragelsesarbeid.
  • Studentene har utviklet skriftlige og muntlige ferdigheter som ruster de til å utvikle og drøfte aktuelle pedagogiske problemstillinger på emnet
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er Samlingsbasert supplert med nettseminar og ulike ressurser via nett. 

  • Metodekurset: Forelesinger og seminarer
  • Bacheloroppgaven: Veiledning og seminar
Obligatoriske aktiviteter

Det er tre obligatoriske arbeidskrav i emnet som må være godkjent for å kunne levere bacheloroppgaven:

  • Prosjektbeskrivelse til bacheloroppgaven med refleksjoner over metodevalg. Omfang 2 – 3 sider. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Gjennomføre en veiledning med veileder under arbeidet med BA oppgaven. Det gis to frivillige veiledninger utover en obligatoriske veiledningen.
  • Minimum 50 % oppmøte til all undervisningsaktivitet i emnet (samlinger og seminarer)
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
  • Alle
Eksamen

Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave, etterfulgt av en justerende muntlig eksamen.

Bacheloroppgaven skal primært leveres i gruppe på 2-4 studenter. Oppgaven skal være på 8500 ord (+/- 10%) 

Muntlig eksamen er individuell for alle. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i innlevert bacheloroppgave. Studenten får en foreløpig sensur på den innleverte oppgaven. Gjennom muntlig eksamen kan foreløpig karakter justeres. 

Alle hjelpemidler tillatt under eksamen. 

Eksamen vurderes ut fra gradert karakterskala fra A - F, der E er laveste ståkarakter. 

 

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED2008 Bacheloroppgave i pedagogikk, inkludert metode
15
Emnenavn på engelsk: 
Bachelor thesis
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk, fleksibel
Emnenivå
Tredjeårsemner, nivå III (300-LN)