PEDA1000 Pedagogisk kompetanseutvikling
- EmnekodePEDA1000
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet skal bidra til refleksjon over og videreutvikling av pedagogisk praksis.
I studiet vektlegges følgende områder:
- Pedagogisk grunnlagstenkning og danning
- Didaktikk, veiledning og vurderingsarbeid
- Pedagogisk bruk av IKT
- Mangfold, inkludering og universell utforming
- Etikk og bærekraft i pedagogisk arbeid
Læringsutbytte
Kandidaten
- har kunnskap om sammenhengen mellom undervisning og læring i høyere utdanning
- har økt forståelse for verdien av studentaktive undervisningsformer, medvirkning i læringsprosesser og relevans for framtidig yrkesliv
- har kunnskap om utforming av undervisningsplaner, studieplaner, veiledningsforløp og evalueringsformer og hvordan de didaktiske faktorene i høyere utdanning gjensidig påvirker hverandre
- har økt kunnskap om danning og etikk og den høyere utdanningens betydning for samfunn og individ
- kjenner prinsipper for å utvikle egen undervisning i høyere utdanning og fremme arbeid med god undervisning i sitt fagmiljø
- har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter knyttet til undervisning i høyere utdanning
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og videreutvikle undervisning og veiledning på måter som fremmer studenters læring og faglige utvikling
- kan gi respons på andres undervisning
- kan planlegge og gjennomføre FoU-basert undervisning og involvere studenter i FoU-baserte læringsprosesser
- kan bidra til pedagogisk nyskaping gjennom valg av varierte undervisningsmetoder som inkluderer bruk av digitale verktøy
- kan analysere, utarbeide og videreutvikle emne- og studieprogramplaner innenfor egne fagområder
- er i stand til å dokumentere egen faglig utvikling og demonstrere evne til kritisk refleksjon over egen og andres undervisningspraksis
Kandidaten
- er bevisst betydningen av høy studiekvalitet for både studenters, institusjonens og samfunnets behov
- vektlegger studenters dannelse og forståelse for den verdimessige forankringen av kunnskap og læring
- kan arbeide etisk og tverrfaglig med allmenne studiefagdidaktiske problemstillinger på løsningsorienterte måter
- kan begrunne eget lærings- og kunnskapssyn og forholde seg reflekterende til egen lærerrolle
- anerkjenner mangfoldet i studenters forhåndsviten og forutsetninger
- bidrar til et inkluderende læringsmiljø
- er bevisst høyere utdanningsinstitusjoners rolle i målet om en bærekraftig utvikling
Emnet består av 6 samlinger over ett studieår. Gjennomføringen tilsvarer omkring 200 timer og forutsetter aktiv deltakelse.
Undervisningen tar utgangspunkt i at deltakerne allerede har erfaringer fra undervisningsstilling i høyere utdanning og er derfor sterkt deltakerorientert. Vi lærer gjennom å gjøre og reflektere, arbeide i grupper, samt observere og veilede hverandre. Emnet har sin hovedvekt på studentaktive undervisningsmetoder. Innholdet er problemorientert, og deltakerne forsøker i fellesskap å finne fram til og drøfte aktuelle utfordringer i universitetsundervisningen.
1. Krav om minimum 80% oppmøte på samlingene. Fravær utover de 20% som er tillatt, vil føre til at studenten mister retten til å ta eksamen i emnet. Første samling, samt kollegaveiledning i gruppe, er obligatorisk.
2. Pedagogisk credo: tekst i essayform (få referanser).
3. Didaktikk/veiledning: gjennomføring og dokumentasjon av kollegaveiledning i gruppe.
4. Ett digitalt medieprodukt (video, podkast e.l.) med etterarbeid.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell | Semester |
| 60 | |
Muntlig eksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe | 40 | Tillatte hjelpemidler: Semesteroppgaven |
- Skriftlig semesteroppgave som består av to deler: en utviklingsoppgave i gruppe og et individuelt refleksjonsnotat. Utviklingsoppgaven har et omfang på om lag 4000-7000 ord. Refleksjonsnotatet har et omfang på om lag 1500-3000 ord. Teller 60% av karakteren i emnet.
- Muntlig eksamen i gruppe. Teller 40% av karakteren i emnet.
Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått. Både skriftlig semesteroppgave og muntlig eksamenen må være bestått for at eksamen skal vurderes til bestått.
Kontinuasjonseksamen følger samme eksamensform som ordinær eksamen så fremt det er mulig. I tilfeller hvor ordinær eksamensform vanskelig lar seg gjennomføre (f.eks. for enkeltstudenter), gjøres det et unntak ved at den muntlige delen av eksamen gjennomføres individuelt.