PEDA1000 Pedagogisk kompetanseutvikling

    • Emnekode
      PEDA1000
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet skal bidra til refleksjon over og videreutvikling av pedagogisk praksis.
I studiet vektlegges følgende områder:

  • Pedagogisk grunnlagstenkning og danning
  • Didaktikk, veiledning og vurderingsarbeid
  • Pedagogisk bruk av IKT
  • Mangfold, inkludering og universell utforming
  • Etikk og bærekraft i pedagogisk arbeid

Læringsutbytte

Kunnskap

 Kandidaten

  • har kunnskap om sammenhengen mellom undervisning og læring i høyere utdanning
  • har økt forståelse for verdien av studentaktive undervisningsformer, medvirkning i læringsprosesser og relevans for framtidig yrkesliv
  • har kunnskap om utforming av undervisningsplaner, studieplaner, veiledningsforløp og evalueringsformer og hvordan de didaktiske faktorene i høyere utdanning gjensidig påvirker hverandre
  • har økt kunnskap om danning og etikk og den høyere utdanningens betydning for samfunn og individ
  • kjenner prinsipper for å utvikle egen undervisning i høyere utdanning og fremme arbeid med god undervisning i sitt fagmiljø
  • har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter knyttet til undervisning i høyere utdanning
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og videreutvikle undervisning og veiledning på måter som fremmer studenters læring og faglige utvikling
  • kan gi respons på andres undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre FoU-basert undervisning og involvere studenter i FoU-baserte læringsprosesser
  • kan bidra til pedagogisk nyskaping gjennom valg av varierte undervisningsmetoder som inkluderer bruk av digitale verktøy
  • kan analysere, utarbeide og videreutvikle emne- og studieprogramplaner innenfor egne fagområder
  • er i stand til å dokumentere egen faglig utvikling og demonstrere evne til kritisk refleksjon over egen og andres undervisningspraksis
Generell kompetanse

Kandidaten

  • er bevisst betydningen av høy studiekvalitet for både studenters, institusjonens og samfunnets behov
  • vektlegger studenters dannelse og forståelse for den verdimessige forankringen av kunnskap og læring
  • kan arbeide etisk og tverrfaglig med allmenne studiefagdidaktiske problemstillinger på løsningsorienterte måter
  • kan begrunne eget lærings- og kunnskapssyn og forholde seg reflekterende til egen lærerrolle
  • anerkjenner mangfoldet i studenters forhåndsviten og forutsetninger
  • bidrar til et inkluderende læringsmiljø
  • er bevisst høyere utdanningsinstitusjoners rolle i målet om en bærekraftig utvikling  
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av 6 samlinger over ett studieår. Gjennomføringen tilsvarer omkring 200 timer og forutsetter aktiv deltakelse.

Undervisningen tar utgangspunkt i at deltakerne allerede har erfaringer fra undervisningsstilling i høyere utdanning og er derfor sterkt deltakerorientert. Vi lærer gjennom å gjøre og reflektere, arbeide i grupper, samt observere og veilede hverandre. Emnet har sin hovedvekt på studentaktive undervisningsmetoder. Innholdet er problemorientert, og deltakerne forsøker i fellesskap å finne fram til og drøfte aktuelle utfordringer i universitetsundervisningen.
 

Obligatoriske aktiviteter

1. Krav om minimum 80% oppmøte på samlingene. Fravær utover de 20% som er tillatt, vil føre til at studenten mister retten til å ta eksamen i emnet. Første samling, samt kollegaveiledning i gruppe, er obligatorisk.
2. Pedagogisk credo: tekst i essayform (få referanser). 
3. Didaktikk/veiledning: gjennomføring og dokumentasjon av kollegaveiledning i gruppe.
4. Ett digitalt medieprodukt (video, podkast e.l.) med etterarbeid.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Gruppe/Individuell
Semester
  • Alle
60
Muntlig eksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe
40
Tillatte hjelpemidler: Semesteroppgaven
Eksamen
  • Skriftlig semesteroppgave som består av to deler: en utviklingsoppgave i gruppe og et individuelt refleksjonsnotat. Utviklingsoppgaven har et omfang på om lag 4000-7000 ord. Refleksjonsnotatet har et omfang på om lag 1500-3000 ord. Teller 60% av karakteren i emnet.
  • Muntlig eksamen i gruppe. Teller 40% av karakteren i emnet.

Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått. Både skriftlig semesteroppgave og muntlig eksamenen må være bestått for at eksamen skal vurderes til bestått.

Kontinuasjonseksamen følger samme eksamensform som ordinær eksamen så fremt det er mulig. I tilfeller hvor ordinær eksamensform vanskelig lar seg gjennomføre (f.eks. for enkeltstudenter), gjøres det et unntak ved at den muntlige delen av eksamen gjennomføres individuelt.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2PEDA Pedagogisk kompetanseutvikling
10
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Pedagogisk kompetanseutvikling
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)