PED4001 Vitenskapsteori og forskningsmetode

    • Emnekode
      PED4001
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Faget har som mål å støtte studenten i å gjennomføre en Masterutdanning i Pedagogikk og Spesialpedagogikk. Det gir derfor et solid grunnlag i hovedaspektene innen vitenskapsfilosofi og forskningsmetodikk. Nyanseringer og mellomposisjoner vektlegges ved å knytte undervisningen til historiske og aktuelle vitenskapsteoretiske debatter. Hovedvekten vil bli lagt på debattene innenfor samfunnsvitenskap, og spesielt på de som er relevante i lys av fagområdene pedagogikk og spesialpedagogikk. I undervisningen presenteres grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiv, og det forklares hvordan de kan anvendes i forskning og i profesjonelt arbeid. Etiske aspekter ved pedagogisk og spesialpedagogisk forskning belyses, og det legges spesiell vekt på å problematisere metodiske utfordringer i forskning på personer. 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for pedagogikk og spesialpedagogikk 
  • Har inngående kunnskap om vitenskapelige metoder og deres teoretiske forankring 
  • Har kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor metodologi 
  • Har kunnskap om generaliseringsmuligheter og formidling av forskningsresultater 
  • Har inngående kunnskap om begreper og distinksjoner som gjør det mulig å reflektere systematisk over vitenskapelig virksomhet og analytiske refleksjonsprosesser 
  • Har kunnskap om forskningsetiske problemstillinger og prosedyrer 
Ferdigheter

Studenten

  • Kan vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt 
  • Kan anvende kvalitetsvurdering innenfor metodologi for å vurdere vitenskapelig arbeid 
  • Kan analysere og kritisk vurdere vitenskapelige studier og refleksjonsprosesser 
  • Kan begrunne og formidle kunnskap ut fra ulike vitenskapsteoretiske posisjoner 
  • Kan formulere og begrunne forskbare problemstillinger 
  • Kan vurdere og diskutere relevante forskningsetiske problemstillinger 
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan fremføre gode begrunnelser for valg av metoder i vitenskapelig arbeid 
  • Kan kritisk vurdere egne og andres resonnementer ut fra vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver 
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene i emnet er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og seminarer, i tillegg til det individuelle arbeidet. Det vil bli gitt veiledning individuelt og gruppevis i forbindelse med studentarbeidene. Arbeidsformene og undervisningen vinkles i stor grad opp mot studentenes arbeid med masteroppgaven. 

Obligatoriske aktiviteter

Emnet har tre arbeidskrav: 

  • Et individuelt skriftlig arbeid 
  • Et felles skriftlig gruppearbeid 
  • 75% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret. 

De skriftlige arbeidene bygger på arbeid med praktiske oppgaver fra seminarene. Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Eksamen

Individuell hjemmeeksamen om en vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk problemstilling. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.  Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, så lenge man følger institusjonens regelverk. 

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
1MAVITEN/1 Vitenskapsteori og forskningsmetode
15
PED3001/2 Vitenskapteori og forskningsmetode
15
Emnenavn på engelsk: 
Philosophy of science and research methods
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i pedagogikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)