PED3015 Masteroppgave i pedagogikk
- EmnekodePED3015
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Masterstudiet avsluttes med masteroppgaven. Det innebærer at alle emnene i masterstudiet skal være sluttført og bestått før eksamen kan finne sted.
Masteroppgaven skal være et omfattende og selvstendig arbeid ut fra en problemstilling knyttet til pedagogikkens fagområde. Problemstillingen skal belyses vitenskapelig. Arbeidet skal være basert i teoretiske studier og kan knyttes til empiriske undersøkelser, enten students egne eller til eksisterende datainnsamlinger. Arbeidet med masteroppgaven skal gi studenten et grunnlag for selvstendig forskningsarbeid der analytiske evner og kritisk bevissthet blir øvet. Fullføring av masteroppgaven gir grunnlag for videre fordypning og skal dyktiggjøre deg i forskning og vitenskapelig metode. Det åpnes for at studenter (inntil 2 studenter) kan samarbeide om masteroppgaven.
30 stp oppgaver kan kun skrives som monografi.
Monografi:
Individuelle oppgaver tilsvarende 30 stp forventes å ha et omfang på 55 sider (+/- 10%), det vil si ca. 22 000 ord. I en masteroppgave på 30 studiepoeng forventes den samme grundighet og kyndighet i omgang med teori og eventuelle empiriske arbeider som for masteroppgaver på 45 stp, men framstilling blir nødvendigvis kortere.
Læringsutbytte
Studenten har
-
avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet pedagogikk
-
inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
-
grundig innsikt i et tema eller fenomen fra flere ulike perspektiver
-
kjennskap til akademisk krav for analyse og skriftlig produksjon
Studenten kan
-
syntetisere og fortette kunnskap
-
avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
-
velge og ta i bruk en eller noen metoder for å belyse masteroppgavens problemstilling
-
analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske redskaper
-
gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
-
vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Studenten kan
-
lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
-
vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
-
formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
-
anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på områder knyttet til det spesialpedagogiske fagfeltet
Det avholdes to obligatoriske oppgaveseminarer som del av masteroppgavearbeidet. Tema for seminaret er prosessen med å utvikle prosjektplan for masteroppgaven, og design, metode og struktur for masteroppgavene. Det vil også bli gitt en orientering fra biblioteket om databaser og søketeknikk. Studentene arbeider i grupper som skal ende opp i et innlegg på oppgaveseminar 2.
I etterkant av seminaret er det et arbeidskrav der studentene skal utarbeide en prosjektskisse som legges fram på det neste oppgaveseminaret. De innsendte prosjektskissene vil danne et viktig utgangspunkt for innholdet på det andre oppgaveseminaret. Studentgruppenes innlegg er også sentrale i dette seminaret. I etterkant av seminaret bearbeider studentene egen prosjektskisse og på bakgrunn av denne tildeles studentene veileder. Videre bearbeiding av prosjektskissen/arbeidskravet gjøres i samarbeid med oppnevnt veileder før godkjenning.
Veiledning på masteroppgaven er obligatorisk. Det forventes at studenter leverer et fullt førsteutkast til veiledning innen 6 uker før innleveringsdato. Arbeidet med masteroppgaven avsluttes med en faglig samtale der kandidaten møter komiteen som er oppnevnt for å vurdere oppgaven.
Masteroppgaven har følgende arbeidskrav:
-
deltakelse på to oppgaveseminarer
-
utarbeide en prosjektskisse
-
studenten må delta på avtalte veiledninger, og levere inn tekst før veiledning
Den maksimale tida for rett til veiledning på masteroppgaven er 5 semestre. Studentene har ikke tilgang på veiledning etter denne tida. Maksimaltida for veiledning regnes fra og med første semester etter at studenten er ferdig med emnene på studiet. Studenten kan likevel levere masteroppgaven etter denne tida, innenfor maksimaltida som studieretten for hele masterstudiet omfatter.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
Oppgaven evalueres av to sensorer der den ene er ekstern. Arbeidet med masteroppgaven avsluttes med en faglig samtale der kandidaten møter komiteen som er oppnevnt for å vurdere oppgaven. Denne samtalen kan i enkelte tilfeller nyttes til individuell justering av karakteren på masteroppgaven. Det gis én samlet karakter som baseres på det skriftlige arbeidet og fagsamtalen. Det gis bokstavkarakter på oppgaven (A-F), og der E er laveste ståkarakter.
Bruk av tidligere arbeider i masteroppgaven:
Gjenbruk av tidligere eksamener er som hovedregel ikke tillatt i masteroppgaven. Dette er ikke til hinder for å videreutvikle arbeid fra tidligere eksamener, men må gjøres rede for ved vanlig bruk av kildehenvisning. Denne bestemmelsen gjelder ikke for prosjektskisse levert til masteroppgaveseminar som kan gjenbrukes uten bearbeiding.