PED3013 Pedagogisk teori og filosofi
- EmnekodePED3013
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
I dette emnet fordyper vi oss i teoretisk og filosofisk grunnlagstenkning gjennom 4 sammenvevende pedagogiske prosesser: (1) utfoldelse og undersøkelse av din autentiske stemme og forståelse, (2) dyptgående filosofisk/teoretisk undersøkelse og utvikling, (3) fellesskapsdanning og (4) natur og samfunnsengasjement for en bedre verden. Foruten stemmer og perspektiver som har vært en del av pedagogikken og bør fortsette å være det, legges det i dette emnet også vekt på stemmer og perspektiver som har blitt utelatt, men som burde være der og nyere stemmer og perspektiver i tiden. Dette sees i sammenheng med de store utfordringene og krisene verden nå står ovenfor, og med muligheten for å skape en ny type sosialitet og en bedre måte å være i verden på.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om ulike pedagogiske teorier/filosofier
- har kunnskap om nyere pedagogisk relaterte perspektiver i tiden
- har kunnskap om dagsaktuelle pedagogiske temaer, utfordringer/kriser og muligheter
Studenten
- kan anvende ulike aktuelle pedagogiske perspektiver for å forstå dagens globale utfordringer/kriser, og bidra til nye svar på disse
- kan koble sammen sin personlige og faglige utvikling med et natur- og samfunnsengasjement for en bedre verden.
- kan reflektere over og sammen med filosofiske og teoretiske perspektiver
Etter fullført emne har studenten generelle kompetanser og
- kan formidle fagstoffet i kontakt med sin autentiske stemme og forståelse
- kan praktisere filosofisk fordypelse og anvende ulike former for tenkning
- kan gjennom dialogiske prosesser bidra til kreative og empatiske fellesskap og nyskapende sosialitet
Arbeids- og undervisningsformene på dette emnet er grunnleggende dialogisk fundert, både når det gjelder forholdet mellom studentene og forholdet mellom undervisere og studenter. Dette betyr at både studenter, undervisere og kunnskap er i kontinuerlig endring og utvikling. Videre legges det vekt på transformative og frigjøringspedagogiske lærings- og utviklingspraksiser.
Emnet har 3 obligatoriske krav:
- En individuell skriftlig refleksjonsoppgave
- En fagoppgave med mulighet for å skrive sammen
- 75% oppmøteplikt på alle former for undervisning gjennom hele studieåret.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F |
Eksamen i emnet er en mappeeksamen bestående av to arbeidskrav og et refleksjonsnotat.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, så lenge man følger institusjonens regelverk.