PED2045 Veiledning - teori og praksis
- EmnekodePED2045
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Veiledning er relevant i forbindelse med endringsarbeid, kompetanseutvikling, personlig utvikling, tverrfaglighet og konflikthåndtering i flere virksomheter. Emnet gir en innføring i grunnleggende og sentrale teorier og tradisjoner innen veiledningsfeltet, med vekt på kommunikasjon og etikk. I emnet veiledning gis det en innføring i veiledningspedagogikk. Det undervises i grunnleggende og sentrale teorier og tradisjoner innen veiledningsfeltet, med vekt på kommunikasjon og etikk. Studentene får god erfaring med utprøving og øving i ulike strategier og metoder, både på individ- og gruppenivå.
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskaper om faglitteratur og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet
- har kunnskap om filosofisk og etisk grunnlag for veiledning
- har kunnskap om veiledning som kommunikasjons- og samhandlingsprosesser
- har kunnskap om hovedtrekkene i et utvalg teorier, tradisjoner og metoder i veiledningsfaget
- har kunnskap om systemrettet veiledning og tverrfaglig samarbeid
Studenten
- kan vurdere og formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
- kan beskrive, anvende, vurdere og reflektere over ulike modeller og metoder
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning på individ-, gruppe- og systemnivå
- kan anvende veiledning i ulike kontekster i forbindelse med lærings-, endrings- og utviklingsprosesser
Studenten
- kan initiere, delta i og lede veiledningsprosesser
- kan reflektere over, drøfte og vurdere faglige og etiske utfordringer knyttet til veiledning i ulike kontekster
- kan kritisk reflektere over egne faglige valg og begrunnelser i utøvelse av veiledning
Emnet vil legge opp til undervisning som veksler mellom forelesning og seminarer med vekt på praktiske oppgaver og øvelser, og mye samarbeid i grupper. Det vil være undervisningssituasjoner der studentene skal dele opplevelser og erfaringer, samt reflektere sammen rundt ulike veiledningsprosesser.
Det er fem arbeidskrav i emnet:
- En skriftlig individuell fagoppgave
- En skriftlig fagoppgave i gruppe
- Gjennomføring av to veiledninger på seminar, en individuell veiledning og en gruppeveiledning
- Studentene skal levere et individuelt skriftlig refleksjonsnotat etter gjennomført obligatorisk veiledning
- 75 % obligatorisk deltakelse på all undervisning i emnet
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske krav må være godkjent før man kan avlegge eksamen.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) |
|
6-timers individuell skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
PED2030 Individuell veiledning og rådgivning | 15 | 01.01.2027 | |
PED2040 Gruppeveiledning og gruppeprosesser | 15 | 01.01.2027 | |
PEDD2210 Individuell veiledning og rådgivning | 15 | 01.01.2027 | |
PEDD2220 Gruppeveiledning og gruppeprosesser | 15 | 01.01.2027 | |
PED1006 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter del 1 | 15 | 01.01.2027 | |
PED1007 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter del 2 | 15 | 01.01.2027 | |
PEDD1008 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter del 1 | 15 | 01.01.2027 | |
PEDD1009 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter del 2 | 15 | 01.01.2027 |