PED1200 Individ, samfunn og pedagogikkens rolle
- Studiepoeng25
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
I dette emnet belyses sentrale problemstillinger i pedagogikken, som for eksempel forholdet mellom individ og fellesskap, subjektivering, danning og sosialisering, skolen som samfunnsinstitusjon, vår tids globale krisesituasjon og etikk og pedagogikk for en bedre verden. Emnet er delt inn i to temaområder; individ, fellesskap og samfunn og pedagogikkens aktualitet i dagens samfunn. Målet er å gi studentene en teoretisk og erfaringsbasert forståelse av det samfunnet og den verden vi lever i, ut fra et pedagogisk perspektiv. Det vil også bli gitt en kort innføring i pedagogikkfagets forskningsmetoder i dette emnet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
- har kunnskap om pedagogikkens rolle og funksjon i dagens samfunn
- har kunnskap om sammenhengen mellom danning, utdanning og sosialisering
- har kjennskap til fagets forskningsmetoder
Studenten
-
- kan tenke kritisk, kreativt og etisk om dagens globale verden og det samfunnet vi lever i
- Kan ivareta sin egen faglige, etiske og sosiale utviklingsprosess
- kan bidra til kreative og trygge læringssituasjoner og gruppeprosesser
Studenten
- har innsikt i forholdet mellom individ, fellesskap og samfunn
- kan delta i faglige samtaler og diskusjoner og bidra med pedagogiske perspektiver i samfunnsdebatten
- kan identifisere sin egen autentiske stemme, anerkjenne den andres stemme og uttrykke dette i samarbeid med andre
Emnet vil legge opp til en veksling mellom forelesninger, seminar, studentstyrte kollokviegrupper, selvstudium, studentpresentasjoner og oppgaveskriving. På seminarene vil det legges vekt på utviklingen av et ivaretagende, empatisk og nyskapende læringsmiljø, kritisk og kreativ akademisk tenkning og skriving og praksisrettede pedagogiske aktiviteter.
Emnet har to arbeidskrav:
- Ett arbeidskrav er en gruppeoppgave. Arbeidskravet går over hele semesteret. Arbeidskravet presenteres som en fysisk utstilling over et pedagogisk tema hvor det kan tas i bruk tekster, bilder, modeller, illustrasjoner, digitale verktøy, praktiske øvelser, etc.
- Et individuelt arbeidskrav er obligatorisk tilstedeværelse på emnets ulike former for undervisning. Emnet har krav om 50 % oppmøte. Ved mer enn 50 % fravær vil det ikke være mulig å gå opp til eksamen. Oppmøtekravet er ment å ivareta de læringsutbyttene som krever fysisk tilstedeværelse, som for eksempel å bidra til kreative og trygge læringssituasjoner og gruppeprosesser og å delta i faglige samtaler og diskusjoner og bidra med pedagogiske perspektiver i samfunnsdebatten. Arbeidskravet på emnet er et gruppearbeidskrav som også vil kreve fysisk tilstedeværelse.
Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Individuell skriftlig semesteroppgave på 3000 ord (+/- 10%).
Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | Semester |
|