PAB2002 Psykisk helse hos barn og unge
- EmnekodePAB2002
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Utviklingspsykologi
- Identitetsdannelse
- Kulturforståelse
- Resilens
- Mestring og marginalitet
- Psykisk helsefremmende og forebyggende arbeid
- Etikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om perspektiver på barn og unges utvikling og identitetsdannelse
- har god kjennskap til psykiske plager og lidelser hos barn og unge
- har inngående kunnskap om forhold som hemmer og fremmer god psykisk helse
- har inngående kunnskap og forståelse for hvordan sosiale problemer, rusmiddelmisbruk og psykiske lidelser i barns og ungdoms nære omgivelser påvirker barns og ungdoms utvikling
Studenten
- kan legge til rette for og forsterke barn og unges egenverd gjennom tilrettelegging av muligheter for bruk av deres egne ressurser
- kan gjøre en kritisk og etisk refleksjon over egen praksis
Studenten
- kan anvende teori som underlag for vurdering av ulike universelle, selektive og indiserte tiltak som fremmer utvikling av god psykisk helse hos barn og unge
- kan vurdere ulike tverrfaglige innsatsers muligheter og begrensninger i arbeide med psykososiale og psykiske vansker hos barn og unge
• forelesning
• gruppearbeid
• selvstudium
• oppgaveskriving
• veiledning
• bruk av læringsplattform Canvas
I tilknytning til emnet Psykisk helse hos barn og unge skal det leveres 1. skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet skal gi studenten nødvendig trening i kobling mellom sentrale faglige begreper og egne praksiserfaringer.
Forøvrig er deltakelse i undervisning og gruppearbeid obligatorisk. Det foretas nærværsregistrering. I henhold til Helsedirektoratets kravspesifikasjoner må hver student få bekreftet tilstedeværelse i minimum 300 arbeidstimer pr. år fordelt over 8 måneder pr. år. Det er krav om 75% tilstedeværelse på samlinger. Dette gjelder både undervisning og seminarer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) |
Individuell hjemmeeksamen over 6 timer. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.